söndag 18 september 2011

Uttjatat och slutjafsat

Bara för att hålla reda på begreppen. På Dagblogg avslöjades i misshugg en tidigare ledamots av kyrkomötet traktan att genomföra yrkesförbud och befordringsstopp.Han lyckades i sitt uppsåt. Enligt min ringa mening ställer detta förre ärkebiskopen KG Hammar i bjärt belysning. Snacka och framstå som vidsynt i media är en sak. Realiteterna en helt annan. Och detta kyrkosystem förvaltas väl av ärkebiskopen Wejryd m fl. Bara så att vi vet. Kom inte dragande med snack om öppen folkkyrka med plats för alla när det - på eget grepp och helt utan eftertanke - avslöjats helt andra förhållanden. De var i det aktuella fallet riktade mot person. Mot mig, för att vara exakt. Nu är detta ett uttjatat tema, något jag försökt markera sedan månaden septembers begynnelse. Men vi ska självfallet inte glömma sakförhållandet.
Till det sluttjafsade hör frågan om hårda angrepp. Det uppseendeväckande om yrkesförbud är det vi ska fokusera. Men den aktuella skribenten fick, sedan vi överlagt om saken, in sin kommentar. Det betyder: vi talades vid, webbredaktören och jag och jag efterkom redaktionens önskan. Därefter kom ett nytt inlägg - och riktigt varför detta skulle bli slutreplik kan man fundera över. Kanske skulle jag, som försökt avsluta den s k debatten, haft den slutrepliken?
Nu vill tillfällighetschefredaktören Hedin markera att den öppna debaten står Östran för "och inget vi kan låta Dag Sandahl ändra på." Dett är en gemen och personlig förolämpning. Jag har under snart sagt 4 år varit utomordentligt öppen för bloggkommentarer och stått upp för yttrandefrihetsfrågor i det offentliga mer än tillfällighetschefredaktören, se boken Brottmål 813/69. Jag har i svensk domstol dömts för uppvigling därför att jag försvarat fredsdemonstranter - och friats hovrätten.
Nu beklagar tillfällighetscehfredaktören "om" Dag Sandahl "väljer att sluta blogga hos oss". Valet var knappast ett val utan en självklar konsekvens. Beslutet är fattat. Och vilket "oss" tillfällighetschefredaktören definierar kan man också ägna en tanke - jag har i många fler år än han skrivit i Östran - både i papperstidning och på blogg. Jag har kanske en känsla av att jag är mer "vi" med Östran än han, på sin konsultbasis. Och det sista han skriver ska upprepas. Tillfällighetschefredaktören får till det: "Men han (dvs DS) kan inte bryta mot våra tidningars grundläggande värderingar om att tillåta en öppen debatt." Det där går inte bloggläsarna på. Inte riktiga sossar heller. Inte folk i tidningarnas spridningsområde. Saken gäller något mycket enklare och mer mänskligt. Ledningspersonalen talade inte med mig. Den agerade. Så förlorar man en frivilligmedarbetare. Det är grundläggande. Och korkat!
Östran vågar och har en personal som jag tycker mycket om. Om arbetarrörelsens mediepolitik tycker jag också - men knappast om. Jag tänker franmtid, tänker konsultbasis och utslungar ett medkännande: Arma Östran/Nyheterna!
Nästa tidning till rakning är Ölandsbladet. Högerns tidningsbolag triumferar. Gotab Media.

3 kommentarer:

  1. Hela historien verkar oproffsigt skött från Östrans sida - men nu får de leva vidare utan din medverkan! Och utan många av oss som läsare!
    Bra att du valde att "starta eget". Lycka till!

    /Jag i Halland

    SvaraRadera
  2. Vore bättre om Dike öppnade en egen blogg i stället för att snylta på Dags kändisskap.
    Läs mera här: http://metrobloggen.se/segerfeldt/vem_ar_egentligen_bengt-olof_diker/

    SvaraRadera
  3. Roligt att bloggandet fortsätter.

    Lite sorgligt dock med en flytt från Östran, både för Östrans del och för bloggens del.

    För Östrans del: Noterar att 25% av blogginläggen under juni-september på samtliga Östrans bloggar är skrivna av Dagblogg, medan 93% (511 av 553) av alla kommentarer hör till Dagblogg. Undrar just vem som blir kvar och läser bloggar, och annat, på Östran?

    För bloggens del: Tror det var positivt med den inramning som Dagbloggen fick på Östran. Den blev inte lika lätt att avfärda som ett verk av en ensam excentriker.

    Tror också det ligger mycket i vad Per S kommenterade den 5/9: "Under alla omständigheter tillför den med civilkurage välförsedde Dike (som till högt pris röjt i det moderata Augiasstallet) läsvärdhet till kommentarerna och tvingar Dagbloggaren till ytterligare precision. Sådana personer skall omhuldas! Bloggare behöver kommentatorer på samma sätt som en forskare eller musiker behöver elever. För egen utveckling och precision. Och nog utvecklar de bångstyriga och någon gång jobbiga eleverna mest?" Även om jag gärna sett att det på bloggen fanns ett "Dike-filter" som man kunde aktivera efter eget val hoppas jag att förvisningen från bloggarens sida inte varar för alltid.

    Axel B. Svensson, grundare av Bibeltrogna Vänner, lär vid ett tillfälle fått höra repliken "Ungdom och vishet går ju inte alltid ihop", och gav på den svaret "Nej, men se det gör däremot alltid ålderdom och envishet!". Hoppas att herrarna Sandahl och Dike gemensamt kan bevisa att Axel B. hade fel.

    SvaraRadera