torsdag 8 mars 2012

Fnissmödisarna på Kyrkans Tidning

Det blev bråttom i morse för det skulle vara sammandragningar i Borgholm och dit är det ett stycke väg. Alltså hann jag inte kommentera ett ledarstick i dagens torsdagsdepression.

De minnesgoda vet hur orden föll, när jag till ett par Fisk-madamer förde fram min mening att man inte ska kn*lla f*olk * r*öv*n". Det blev liksom ett oväsen därefter. Senast citerades mitt uttalande med bedömningen att jag använt könsord - som om r*v*n är ett - könsord!

Nå, nu handlade det om en rubrik i Götebors-Posten: "Pippa snabbare än kungen". Den nyheten fick jag av Aftonbladet och den handlade om hur Pippa Middleton kört Vasaloppet snabbare än kungen, som för ett par decennier åkte loppet. Nu gick dock fnissmödisarna - de som annars offentligen förfärar sig - igång på riktigt och betraktar GP:s rubriksättare som "glädjespridare".  Det roliga var alltså inte delad glädje med Pippa Middleton utan glädjen att ordet "pippa" kan användas som synonym till "ha samlag med". Eller på vanlig svenska "kn*ll*". Av ett egennamn blir alltså med lite krumbuktande ett verb! Av detta blir - ett ledarstick!

Jag ska kritiseras för mitt vanliga svenska ordval, jag är dock svensk. Domkapitlet under biskop Johanssons ledning agerar.  Kyrkans Tidning, den fina, kan vara lika svensk som jag - och då är det fint. Ska vi nu betrakta Ölandsbladets, en tidning som utkommer tisdag, torsdag och lördag, gamla kampanj med kristligt gillande eller ogillande? Då hette det: "Tre nummer i veckan räcker!" Av detta kan bli ett blogginlägg i munter stil, måhända. Fnissmödisarna på Kyrkans Tidning gör motsvarande till ett ledarstick. Eller?

Får jag påminna om historien, den som ska läsas på markerad kronobergska:
- Gack icke i rågåkern, here.
- Men far går ju där.
- Jaja.

3 kommentarer:

  1. Kanske är dagisspråk acceptabelt även för docenten Sandahl, när nu Kaifas fortsatt har synpunkter(?):

    'k'-ordet blir kramas,
    'r'-ordet blir gumpen.

    Han anser alltså att 'älska'(fysiskt), då det gäller två män, skulle kunna bytas ut mot det likaledes oskyldiga 'kramas i gumpen'?

    Fast,
    i dessa HBQT-tider lär man nog dagisbarnen vad sakerna kallas på god, mustig svenska?

    Per S

    SvaraRadera
  2. I destruktivismen och dekonstruktivismens tid tror man mer på sina egna konstruktioner och friheten att omtolka efter eget godtycke än på Guds skapelse.
    Thomas Andersson

    SvaraRadera
  3. Nåja, hetsa inte upp dig! Vi vet ju så väl att det viktiga är inte VAD som säges/skrives utan VEM som säger/skriver något. Kolla alltid först vem som är avsändare, så att du bedömer innehållet rätt!

    Jag i Halland

    SvaraRadera