lördag 29 december 2012

Räknekonst

Jag läser kommentaren att jag överdrivit. Tja. Om man räknar med en enda gudstjänst per söndag. Men när jag var ung präst var det inte sällan tre - familjegudstjänst i kapellet, en gudstjänst/högmässa därtill samt aftonsång. Får man räkna tideböner - tre i veckan? Veckomässa/or? Också i Kalmar var det dop, vigslar och begravningar.

Nu är jag något äldre men har oftast haft tre gudstjänster per söndag, någon gång fyra en veckomässa och ett antal dop, vigslar och begravningar. Det är sämre med tidebönerna. Bara en per vecka.
Men det är sant, jag vet inte hur många gudstjänster jag haft i Svenska kyrkan. Men fler än 52x42 är det i vart fall. I en kyrka som på alla sätt reserverat sig mot min prästkallelse fast jag prövats, kallats och vigts! Jag känner faktiskt hur förbannad jag är på detta omfattande och systematiska lögnsystem och hur häpen jag är att inte alla kyrkokristna protesterar. Alla!

Till Ulf Bergren ska jag bara svara: Du har inte en aning om vad du snackar om - och tillhör ju ett annat samfund med vilket Svenska kyrkan inte har någon gemenskap. I Högby församling har man innan jag kom hit haft gott om kvinnliga präster. Men hur idiotiskt kan det bli? Jag är ju anställd för att vara präst på plats och min blotta närvaro på tjänsten utestänger alla andra präster - eftersom det bara finns den här tjänsten.

Berggrens vendetta mot kyrkoherde Thelin ger jag föga för. Det är väl klokskap att använda sig av en pensionerad präst med hus i församlingen. Allt annat vore tjänstefel.
Men det enklaste är förståsatt Berggren ägnar sina insatser åt sin andliga gemenskap, ett samfund med vilket Svenska kyrkan ingenting har att göra. När var och en sin syssla sköter, då går det väl evad som möter. Besinna det, Ulf Berggren.

11 kommentarer:

  1. Nu var du dumt hård mot han som skrev dumt i din förra blogg. Löna inte ont med ont. Det är inte välsignat, även om det är mycket dumt att hänga ut en annan människa som argument mot den påstådda anklagelsen av dig. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. Likt en Paulus kan D S summera sina ansträngningar. I världsligt mått är de inte små. Lönen har dock varit liten i världsligt mått. Hånet stort. Hos många är ändå respekten stor för den siste dinosaurien Sandahl och hans insats.

    NÅGRA bestående avtryck för framtiden lär det nog bli, vilket är mer än vad som kan sägas om flertalet karriärkristna på sina lugna kanslier och sammanträdesrum.

    Tant Svart

    SvaraRadera
  3. För den som undrar vad Dag syftar på när det gäller Ulf Berggren så är det att han tillhör det icke-kristna Kristensamfundet med rötter inom antroposofin. Detta samfund och dess dop erkänns så vitt jag vet inte av en enda kristen kyrka i hela världen som kristet namnet till trots. (Nu protesterar säker Ulf på ett mångordigt sätt, men jag väntar med att bemöta honom till han kommer med sakargument som visar att jag har fel i fråga om erkännandet av andra samfund och tänker inte bemöta något allmänt tyckande.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja-a Du Markus. Inte är kristensamfundet mindre kristet än det var när vi hade ett meningsutbyte senast! Kristensamfundet är ett från Antroposofiska Samfundet fritt samfund!
      Jag är också en hängiven medlem i Svenska Kyrkan
      och döpt av Harrry Broddmar i Hälleberga.Är det ett av "Markus" godkänt dop? Ulf

      Radera
  4. Jag protesterar också.

    Enklast är att hämta en blankett o skriva ur sig ur hela faderuttan. Lämna in o var glad.

    Politisk korrekthet har inte räddat en enda själ för evigheten. Kyrkan är betydligt större o (t)roligare än detta Kgl saligHets-värk; SveK.

    Rom, Canterbury eller Konstantinopel välkommnar er med öppna armar. Dragen ut ur DomSkökan... :-)



    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Dag älskar sin moderkyrka även om hon trilskas med honom och inte är det han önskar att hon ska vara. Jag ber för att Dag ska stanna kvar i SvK. Mvh//Eva-Lisa Söderström

      Radera
    2. Eftersom jag antar att inte alla läser SPT kan jag bjuda på följande citat ur ledaren i årets sista nummer (nr 26 s. 784) angående att SPT har sitt uppdrag i Svenska kyrkan.

      "Det är i denna konkreta kyrka vi har blivit döpta och kommit till tro på Herren Jesus. Vi har blivit konfirmerade i Svenska kyrkan och många av oss har blivit vigda i äktenskapet i denna kyrka. Flera av oss har också där mottagit vigning till kyrkans ämbete. Det är, kort sagt, i Svenska kyrkan vi har fått kallelsen att göra alla folk till Herrens lärjungar."

      Det tycker jag säger allt om vad det handlar om. Kärlek till vår kyrka.

      Radera
    3. Bara man inte förväxlar sin kyrka med ett visst organisationsnummer så är det väl gott och väl.

      Radera
  5. Luther lär oss att inse "svenska kyrkans babyloniska fångenskap" under det kontextuella trycket. Fader Gunnar talade om en ockuperad kyrkoprovins. Vi kan vara säkra på att Luther, f Gunnar och f Dag älskar den Kyrka och kyrkogemenskap som de av kärlek och tro tjänar. Deras kritik drabbar de orättfärdiga och deras strukturer.

    SvaraRadera
  6. Räkneexemplet må ge ett imponerande resultat men visar på ett grundläggande fel i SvK, alla dessa söndagsgudstjänter är osunt.

    I den sunda kyrkan leder sockenprästen mässan i sockenkyrkan klockan 11 på söndagen (socken kan också vara förort eller kvarter). I grannsocken leder någon annan mässan. Till varje gudstjänstfirande församling finns således en präst och därtill några frilansare att rycka in vid sjukdomar och resor. Att leda veckans huvudgudstjänst är oavlönat, likaså är kantor och vaktmästare oavlönade, man går ju ändå till kyrkan på söndagen... Men nu drar arbetslagen runt och kompenseras med ledighet för att ha gjort det som varje kristen ändå borde göra en söndag. Prästen har sannerligen blivit lönearbetare!

    SvaraRadera
  7. Av digitaltekniska skäl hänvisar jag till svar 2 jan / Ulf

    SvaraRadera