lördag 9 februari 2013

34

Med risk för att till andra tillmälen också hängas ut som "kokett", vill jag lyfta en fråga. Östran har en serie om Kalmar läns 50 mäktigaste. Det återstår att kora vinnaren, men eftersom kommunalrådet Johan persson inte återfunnits bland de 49, kan en normalbegåvad läsare räkna ut att det blir han. Själv hamnade jag på plats 34. Begåvat nog har tidningen presenterat tio personer åt gången så jag har haft förhoppningar att se kyrkoherdarna hamna på topplistan. Men hast du mir gesehen! Ingen enda annan präst fanns på listan. Hur ska det förklaras? Och var det bra eller dåligt?

Ska präster finnas på listan över ett läns 50 mäktigaste? Inte självklart. Makten i prästeriet ligger väl hos den som gav prästeriets nådegåva. Nycklamakten har prästen på de villkoren. Men tydligen makt när det handlar om något som närmast har med opinion att göra. Så då borde kanske några präster finnas på listan - men absolut inte bara en.

Varför finns inte 3-4 präster på listan? Antagligen därför att de inte velat betala priset. De har en uppsättning meningar men om dem får vi intet veta. Alltså blir de kyrkoherdar och kontraktsprostar och kanske till och med domprostar och biskopar. De får priset utan att betala det och någon annan röjer i offentligheten. De mer försiktiga och fåmälda dväljs i de kyrkliga miljöerna, i Rotary och frimureri men egentligen aldrig i den offentliga offentligheten. Det är lugnast så. En annan förklaring är förstås att de inte har något att säga som kan ta makten över människors sinnen - men så illa kan det väl inte vara?

Jag fattar att en makthavarlista i ett län ska räknas till underhållningsbranschen och bli en snackis. Det har uppenbarligen fungerat. Ulf Carlsson på Östran/Nyheterna har nog haft många roliga stunder i samtal med läsekretsen under publiceringstiden. Men jag reder inte riktigt ut saken för mig själv. Ska verkligen en präst återfinnas bland länets 50 mäktigaste? Och jag är den förste att bli bekymrad över att det bara är en och att det är just jag. Tro mig, jag koketterar inte.

I tidningen Ölandsbladet presenteras idag kollektresultatet församlingsvis på Öland. Algutsrum tillhör de mest givmilda men Nordölands församling ligger i topp. Kan det stämma? Är det inte konstigt att man då i reportaget uppmärksammar Algrutsrum? Ska Ölandsbladets sportreportrar i fortsättningen intervjua tvåan när det handlar om t ex löpning eller innebandyturneringar?

Det blir en lördag i snö, ser jag. Dop i Böda betyder yuteliv i vart fall mellan prästgårdenh och bilen samt mellan bilen och kyrkan. Tur och retur, dessutom. Till det kommer att jag måste ladda inför mötet med IOGT på måndag, som är Gin&Tonic Monday.
IOGT? International Order of Gin and Tonic!

10 kommentarer:

  1. Att hängas ut som kokett är väl inget att frukta! Eller skall jag säga " befrukta " som du brukar säga. När du blir uthängd som " inkvisitation" på en öländsk blogg kan det bli nått! Har du tur kanske nån " trött" kommentator dessutom kallar dig " bitter", då en fråga görs om till något annat eller metoden "
    Marginalisera och eliminera " praktiseras. För att nu gripa tag i två ordstäv för hur makt används, stundom. Det är väl två iakttagbara fenomen, gissar jag. Båda lyfts ju fram då och då, som maktmetodet når makt kritiseras. Frågan är vad som sker när kritik av kritik äger rum? Kanske det då finns risk för att bli vad van kritiserar? Det var vad min småländska almenacka tillät nu, innan jag tar mig an dagens värv. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitter. Ja, det ordet passar rätt bra. För anledningen till att hänga här är väl att bli läst. Och när du av ds blir kritiserad för att hänga här FÖR mycket, då måste du tydligt markera att med din almanacka. Att skaka av dig en kommentaren, utan att referera almanackan hela tiden, det hade väl varit kaxigt? Nu, bittert över att bli misstrodd om att inte göra rätt för sig i tjänsten skall det tjatas om almanacka i tid och otid. Och det gör mig till en /trött katarinabo

      Radera
    2. Noterar att den trötte anonyme gör anspråk på att ha samma begåvning som Saida och tror sig kunna rannsaka hjärtan och njurar bortom ord. Något får mig att tro att den anonyme nog inte är Katarinabo utan en gammal trött en av annat slag. Dock noterar jag fasthängandet vid en framförd tolkning av DS och frågan är om det är jag eller DS som skall känna sig hedrad av visad anonym uppvaktning. Dock Glädjer det mig att språkbruket är mer vårdat ikväll än i går då valt ord gav obehagliga vibbar av en allt för fysisk syn på saker. Alltid något som är bättre! Den anonyma hållningen finner jag mest underhållande. / Magnus Olsson

      Radera
    3. Ps jag glömde tacka för att du läser, det skulle jag ju självklart gjort! Att du inte förstod vad du läste är inget jag lägger dig till last. Liksom jag inte uttalar mig med fantasi som grund, men alla är vi olika. Fö finner jag dig vara en sådan där motsats till bitter, en riktigt charmig typ! / Magnus Olsson

      Radera
  2. Internationell variant av I Ordning Gjorda Toddar ;o). I mej närstående kyrkliga kretsar firas på måndag något som heter Farväl till ölen. Annars har vi ju det gamla hederliga begreppet Fläskmåndag för mindre dryckesbenägna.

    Säger Andreas som visserligen bor närmstgranne med IOGT-lokalen i Iggesund (och även bodde mycket nära IOGT-lokalen i Bollnäs) och t.o.m. - på goda grunder anser jag - har avlagt absolutistlöfte med uttalade undantag för doktorsordination och nattvardsvin, men är mycket noga med att skilja detta från dop- och konfirmationslöftena. Nykterhet, om också bara under fastan, bör på alla sätt uppmuntras, om så också med en förfest. Far väl!

    SvaraRadera
  3. Det skulle kunna vara så enkelt som att Algutsrum ligger väldigt mycket närmare Kalmar.
    F d nordölänning

    SvaraRadera
  4. Apropå "koketteriet": Det är absolut bekymmersamt att präster i allmänhet - utom Helle Klein då förstås - ligger så förtvivlat lågt utåt. Ja, det är faktiskt helt orimligt "i stormiga tider" med queerism, rashygien och allt.

    Därmed ju inte sagt att alla måste blogga. Några kan väl också vara mer eremitiskt lagda eller ha en kallelse mest åt den tysta själavårdens håll. Men helhetsbilden är orimligt utslätad, oavsett som sagt om toppositioner på makthavarlistor är eftersträvansvärda eller ej.

    Sen är ju 34 ett skojigt tal. Salve venia: vid bloggarens framtida gravöl, det Herren nådeligen länge uppskjute, kan man ju frimodigt sjunga "Nu går 34:an i himlen in."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars kan ju "Denna präst har varit våran uti många Herrans år" vara ett litet uppslag inför den förestående pensioneringen av "34:an" också! Himmelriket är nära också på jorden - åtminstone vid pensionen för en stundom misshandlad präst enligt fortsättningen "denna präst har varit vår och det har nog satt sina spår" - även om det väl också har satt spår i motsvarande grad hos andra, då han troget har "stått i vått och torrt". Sedan kan man väl fundera på fortsättningen efter "Nu är det slut på gamla tider, nu är det färdigt inom kort". Är det "nu ska Svenska kyrkan rivas nu ska hela rasket bort" eller "nu ska mälargänget trivas, nu ska Sandahl de få bort" eller "nu ska nya röster kivas, nu slår gamlingen för kort"? eller "nu ska här bli plats för verkstad, nu ska arbetsgivarn bort"? Oavsett vilket infinner sig ovissheten för framtiden och "stora tårar trillar från vår kind" när vi tar farväl. Nu är det snart "slut på gamla tider, nu går 34:an i himlen in!"

      Radera
  5. Det kan väl allvarligen behoppas, sa kärringen, att inflytandet i Kalmar län, inte i huvudsak gällde introduktion av gin&tonic monday;-)

    Tant Svart

    SvaraRadera
  6. 34 är ett bra nummer. Det påminner mig om Sv Ps. 34 vers 5 "Deras tro skall övervinna tidens otro jordens flärd. Deras kärlek skön skalk brinna i den kärlekslösa värld. Deras hopp i livets skiften och i livets aftonstund vilar på sin klippas grund.

    SvaraRadera