tisdag 5 februari 2013

Ånej! Mer om pressetik

Mattias Irving är arg i en bloggkommentar. Det har han ingenting för - men det är honom obetaget att vara arg. Hacka dock inte på mig.

Man kan enkelt ta fram biskop Johanssons artikel från btidningen Brometern den 30 januari och se att det är precis den som finns på den modiga Dagens Seglora - med ett "Red" under. Irving påstår att Johansson skickat en annan version. Det har han uppenbarligen inte. Kanske är förklaringen till detta någon annan än lånta fjädrar - men om det är samma inlägg med samma maning till idella organisationer och myndigheter i Jönköpings, Kalmars och Kronobergs län att medverka, så ska inte jag ha skäll.

För övrigt: vari består det mångomskrutna publicistiska modet på Dagens Seglora? Kan redaktionen förklara vilka artiklar som uttryckt just publicistiskt mod?

Nu har jag faktiskt påstått att Mattias Irving lurades när han påstod att biskop Johansson skickat en annan artikel än den som publicerats i de lokala medierna. Vad drar ni för slutsats av detta enkla faktum, ni bidragsgivare och andra? Ska namnet i konsumnetupplysningssyfte ändras från Dagens Seglora till Dagens Segloras Fabrikationer?

6 kommentarer:

  1. Skillnaden mellan artiklarna i Dagens Seglora och Barometern är större än vad du anar, bäste Dag!

    Först och främst, rubriken. "Nu bildar vi nätverk för asylfrågor" hos DS mot "Medmänsklighet och regelverk i samspel" hos Barometern. Lustigt då att html-länken hos Dagens Seglora är just: http://dagensseglora.se/2013/02/01/medmansklighet-och-regelverk-maste-samspela/

    För det andra, ingressen: Dagens Seglora har tagit bort citationstecknen från Barometerns artikel samt lagt till en rad: "Då kan vi bättre möta de behov som uppstår när mottagandet av nyanlända beräknas öka kraftigt under 2013, skriver biskop Jan-Olof Johansson." Mina citationstecken där, det kanske bör tilläggas.

    I övrigt får jag det till att själva brödtexten hos Barometern innehåller 527 ord mot Dagens Segloras 490 ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen ser man på; Dagens Seglora och Dag Sandahl har initialerna gemensamt! Det var väl kul! Kan det möjligen finnas fler beröringspunkter? ;-)
      /Per H

      Radera
  2. Dag, du har helt fel i denna fråga. Du kan ju fråga biskopen om han har sänt oss en artikel eller ej.

    "Red" betyder att artikeln är publicerad av redaktionen och inte av en enskild skribent med ett särskilt konto på Dagens Seglora. Om du hade läst några fler artiklar på våra debattsidor skulle du finna att samtliga är underskrivna med "Red". Detta är enkelt efterforskat, men tydligen inte lika intressant som att skriva ytterligare ett felaktigt inlägg.

    SvaraRadera
  3. Nu börjar det essa sig!

    Allvi

    SvaraRadera
  4. Låg inte nämnda artikel först under "nyheter" på Dagens Seglora med länk till Barometern? Ett förtydligande vore bra.

    /Anders

    SvaraRadera
  5. Tja, jag förutsätter att publiceringen i alla fall skedde med biskopens tillstånd och inte bara var "knyckta fjädrar". Den kanske t.o.m. i någon mening var "insänd" till DS (Dagens Seglora, min anm.).

    Men var det "en annan artikel" än den i Barometern? Tja, hm, nej, Mattias, nej det var det näppeligen.

    Vad pressetiken säger om sånt där vet jag egentligen inte: vanligen nobbas ju insändare och debattartiklar som inte är exklusivt skrivna för publikationen ifråga. Men DS är inte stor på sej (Dagens Seglora, alltså).

    SvaraRadera