lördag 2 februari 2013

Kroken

Kroken säger man men Byxelkrok heter platsen. Det senaste dygnet har jag varit ihop med konfirmander och drabanter samt övriga ledare. I går kväll såg vi Pojken i den randiga pyjamasen. Och så har vi pratat konceptet till tro och läst Markus och funderat kring Maria - samt funnits i kapellet då och då. I Kroken finns nämligen sedan 1976 S:t Olofs kapell.  Då byggdes det som svaret på en 50 år gammal dröm - men när drömmen drömdes, var det ett mer befolkat norra Öland än det blivit. Så nu borde vi fundera över vilken kallelse ett hus med ett kapell har. Pigga idéer är välkomna - liksom pengar, antar jag. En stiftelse driver kapellet för det var i den formen Svenska kyrkan lär en del innovativ verksamhet bedrivas. '
Sovplatser på golvet lockar dock inte i längden - och innan jag for iväg tänkte jag att jag nog är för gammal för den här sortens övningar. Nu efteråt känner jag mig piggare, faktiskt. Konfirmander kan uppenbarligen ha den inverkan. Jag tyckte vi hade ett bra lägerdygn. I morgon fortsätter vi med högmässa i Högby.

Två har hört av sig i anledning av dagens annons i Ölandsbladet. Löttorps Snickeri & Byggvaror AB hade annons i tisdagens Ölandsblad och berättade att affären höll stängt fredag och lördag. "Då är vi på mässa", hette det.
Vi kontrade i dagens tidning - Ölandsbladet kommer tisdag, torsdag och lördag:
Löttorps Snickeri och Byggvaror AB har stängt på grund av mässa idag.
I Hlögby kyrka har vi öppet på söndag kl 10 av samma skäl.
Snickarsonen från Nasaret kommer!

19 kommentarer:

  1. Roligt och slagfärdigt!
    Kristna har roligare! Fortsätt med det!
    fm

    SvaraRadera
  2. Intressant att se DS falla för modernistisk teologi och falsk lära! Tur att man inte avsätts för sådant längre. " snickarson"??? Snickare var han! Son var han också! Snickarson var han dock inte! Det borde DS veta. Jag utgår från att Biskop Göran kommer mig till hjälp och klargör att sådant här godtar varken han eller jag. Fö till Andreas och Thomas, vad var det jag sa? / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, även om han inte var Josefs biologiske son räknades han till dennes släkt.

      Radera
    2. Vissa problem med MGN verkar ha infunnit sig här :-)

      Radera
    3. Självklart Elisabeth men det var inte det saken gällde. Dock noterar jag att det tydligen var en känslig fråga att rikta kritik om lära. / Magnus Olsson

      Radera
    4. Jörgen. Helt riktigt. Fast det bör beaktas att DS i sin nya blogg lagt in ett " som", det bör noteras då det inte fanns i det begrepp jag vågade kritisera. Det är inte mod att försvara demokrati sägs också utan det verkar vara en samtalets självklarhet. Nu skall jag inte påstå att det är mod att framföra avikande uppfattning men det är nog mod att se " som" och avstå från att vifta med almenackan. / Magnus Olsson

      Radera
    5. Nej, inte biologisk son, men ...
      ... med dagens språkbruk och familjerätt hade nog Jesus kunnat kallas Josefs adoptivson. Så, nej, jag tror inte att Dag med sin formulering avsåg att förneka jungfrufödelsen.

      Jag i Halland

      Radera
    6. Det har väl heller inte påståtts men då vet vi att uttrycket inte kan kritiseras när det kommer från Uppsala heller, bra det! / Magnus Olsson

      Radera
    7. Ok, Magnus, då har jag kanske missuppfattat det. Jag uppfattade det inte som om Dag ifrågasatte jungfrufödseln men om det finns en risk för att människor tror det är det ju allvarligt. Jesus hade Josef som jordisk fosterfar och räknades till Davids ätt men han var ju inte rent biologiskt son till snickaren. Han var och är vår Gud och Frälsare.

      Radera
    8. Exakt Ekisabeth. Jag ifrågasätter inte människors tro, utan kritiserar användningen av ett slarvigt begrepp. Dock noterar jag de många försvaren för begreppet som inte finns i Skrifterna och finner det intressant, särskilt som ett annat begrepp lanserades till svar " inkvisitation" samt den insinuanta följdkommentaren om sysselsättning om man kommenterar bloggar. Det tycks mig som det är en känslig fråga att rikta kritik i lärofrågor. Så djupt satt alltså intresset för samtalet. / Magnus Olsson

      Radera
  3. Magnus du skriver DS. Jag associerar mer till Dimitri Schostakowich än till f Dag. Inte tror jag att f Dag skulle mena att Josef är Jesu far, men det är ändå obestridligt att Josef är Jesu fosterfar och att Jesus under sitt jordeliv uppfattades som snickarson. Han som uppfattades som snickarens är densamme genom vilket allt är skapat och som nu sitter på Faderns högra sida. Han har ständigt öppet för mässa och Han har öppnat Vägen hem till Fadern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag förkortade pga slöhet med iphonen och står för lättja som jag inte bortförklarar. Ord är viktiga i rätt lära och oavsett vad DS eller om du föredrar f Dag tror eller inte tror så är uttrycket farligt. Själv skrev jag det EN gång i en predikan som lästes av Staffan Ljungman som slog ned skarpt på uttrycket och då var jag ung och grön men lärde läxan. Hade naturligtvis inte anmärkt på DS ordval om det slirats på någon mindre central fråga men rörande inkarnationen kan det inte få passera opåtalat. Fö citerar jag gärna DS som nånstans skriver, om jag inte missminner mig, att någon annan sagt " när vi slutar kritisera varandra är det utmed oss ". Osäker men tror det var den utomordentligt duktige predikanten på Laurentiistiftelsen, Christer P, som sagt det. Det tror jag är korrekt. Fö är väl inte DS så blödigt lagd att han blir ledsen för att jag avslöjat att han nu satt sig i samma båt som en rad teologer i Uppsala?! Han får väl göra en pudel eller ansluta till din framförda. Jag står fast vid min kritik av ordvalet. G À Danell hade aldrig gått med på nått annat. / Magnus Olsson

      Radera
    2. Det är möjligt att jag förleddes av mitt förflutna som informationssekreterare (SKM, på den tiden Svenska kyrkan hade mission) och redaktör (SPT). Men jag tyckte det satt fint med anspelningen på ett bibelcitat (Matt. 13:55). Man skall väl komma ihåg att en annons inte är detsamma som ett lärouttalande.

      Radera
    3. Klart en annons inte är som ett lärouttalanfe utan en annons är väl närmast mission. Om det gör begreppet bättre eller ej kan inte jag avgöra. Skadligt är det dock, det är min ståndpunkt. / Magnus Olsson

      Radera
  4. Kul bemötande av det där fjomseriet att kalla försäljningssammankomster för mässa. Undrar var det kommit ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det möjligen ha att göra med att en gång i en nu länge sedan svunnen tid när kyrkan stod mitt i byn och mycket folk samlades till de stora kyrkhelgerna då passade köpmännen på att slå upp sina bodar? Typ Ersmäss, Persmäss etc.? Nu är kuttingen vänd och präster t.ex. här i Malmö erbjuds möjligheten att sälja in vigslar för ALLA par vid kommersiella bröllopsmässor. Suck!

      Radera
    2. Intressant, Jörgen. Det skulle kunna vara så att man samlades för att fira mässa och förenade detta med att göra de inköp som behövdes.

      En "pigg" präst skulle i dag kunna ställa sig på ICA vid ett sånt där provsmakningsbord, eller vad det heter, och dela ut nattvarden. Och nej, jag bara skämtar, men det skulle inte förvåna mig om det kommer när desperationen över uteblivna kyrkoavgifter blir för stor.

      Radera
  5. Om man har förmågan att berätta en historia och delge något viktigt så att det också framstår som viktigt, livas man upp av arbete och kontakt med ungdomar. Man måste också tycka om dem. Det märks! Den som inte har "det", vågar inte och bör inte utsätta sig för ungas kritiska ögon på alltför nära håll.

    Grattis till DS, Nordölands försmling och dess ungdomar!

    SvaraRadera
  6. Enl teol Dr Göran Larsson var Josef "hantverkare" i det begreppet finns många yrkesgrenar. Varför inte murare, grovjobbare, eller något annat kroppsarbete med klass och tyngd. Eller kanske skomakare? ligger nära Paulus gebit. Det akademiska tenderar ibland att bli kroppslöst och lätt, eller motsatsen, kroppsligt och plösigt. Fram för mer hederligt kroppsarbete och knäböjande då blir det mindre gnäll och fjuttigheter för våra presterliga prelater i alla schatteringar.// Anders

    SvaraRadera