tisdag 5 februari 2013

Till bidragsgivarna!

Kära bidragsgivare i stort och smått till Dagens Seglora och Seglora smedja!

Jag hoppas ni följer verksamheten och därmed kan övertyga er om att de pengar ni förser Smedjan med är välmotiverade. Men blir det inte lite svårt nu?
1. Biskopen i Härnösand, -Tuulikki, klagar över en ölandsbloggare som börjat smutskastningskampanj mot en eventuell äb-kandidat. Nu var sannolikt den där ölandsbloggaren, givet det var jag, i sammanhanget alldeles oskyldig. Kampanjen inför äb-valet har börjat på Dagens Seglora. Jag påvisade den saken - och var inte, som man kan se av bloggkommentar på -Tuulikkis blogg, alldeles ensam om konstaterandet. Likväl dyker samma dementerade påstående idag upp som citat på Dagens Seglora. Varför vill Dagens Seglora dra den plågsamma skruven ett varv till och skada det anseende en biskop i Svenska kyrkan bör ha?

2. Dagens Seglora publicerar ett inlägg av allas vår biskop Johansson. Det framställs som om biskopen ansträngt sig och skrivit just för Dagens Seglora. Hans artikel har emellertid tidigare, bortsett från den rubrik artikeln fått, publicerats i tidningen Barometern. Nu påstod Mattias Irving att biskop Johansson skickat en omarbetad version av artikeln. Men biskopen har uppenbarligen inte omarbetat den. Detta kan emellertid Mattias Irving, ställd inför fakta, inte hantera. Jag får alltså veta att jag har "helt fel i denna fråga" och manas att fråga biskopen huruvida han sänt artikeln eller inte. Vilken artikel ska jag fråga om - den omarbetade som Irving påstod han fått eller den som återfanns i tidningen Barometern? Men lugn, jag träffar biskopen både i morgon och i övermorgon samt vå dagar nästa vecka. Vi två kan gå igenom frågan från grunden. Att "Red" betyder att biskopen inte har ett enskild konto, har vi då fått veta. Intresseklubben noterar.

Bidragsgivarna kan gott fundera över det rätt uppenbara vi nu kan se. Dagens Seglora bestämmer sig för att definiera verkligheten utan närmare kontakt med den och utan minsta intresse att ta itu med den kritik som i allt gott och kristligt saktmod framställs mot den redaktionens möda som torgförs som mod - oavsett sanningshalt.

5 kommentarer:

  1. Kritik bottnande i " kristligt sakmod" är ett intressant begrepp. Gäller det all kritik? Eller finns det någon mall? Nån snickrad sådan? Har " snickarsonen"
    Eller snickaren, med namnet Jesus, något med det som kallas " kristligt", att göra! Självklart har jag inget svar utan frågar " kristligt saktmodigt" sedan jag konsulterat min almenacka. Tacksam för svar! / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps ser att jag stavade " saktmod" utan T! Men " sak(T)mod" med korset: T blir lika bra. / MO

      Radera
  2. Läsvärd länk i detta sammanhang:
    http://kyrkligating.blogspot.se/2013/01/62-nar-mobbare-vinner.html
    / Anders

    SvaraRadera
  3. Nämen,

    SS o DS(socialdemokraternas-schützstafel & dagens seglora) är bara enkla bidragsknarkare? Och bidrags-systemets skapare? Jamen tänk - den avdankade och avpolleterade S - världens mest maktkåta ansamling av bovar och banditer - det är de som har skapat ett system som har lyckats att förnedra människan som individ och forcera henne at schavottera naken på estraden när människan som individ vill inte anpassa sig efter partiets önskningar - Ja, skulle Stalin och Lenin leva idag skulle de ge tummen-up för S...

    Vladimir Pravdoljubov

    SvaraRadera
  4. Norska EXPO i blåsväder:

    http://www.dagbladet.no/2013/02/07/nyheter/sos_rasisme/innenriks/medlemsjuks/vox/25543322/

    SvaraRadera