söndag 28 juli 2013

Förstöra en söndagsmorgon?

Nej, jag förstör inte denna söndagsmorgon genom att läsa Centerpartiets kyrkopolitiska program. Det depressionspillret får anstå. Det är fastställt av partistyrelsen, så fint är det på riktigt.

Av vad jag hittills läst och redovisat på bloggen framstår en sak alldeles klart. Med politiska partier i det kyrkliga systemet kommer med nödvändighet de politiska partierna att skriva agendan och agendan är de olika partiernas som ska implementera sin egen politik på Svenska kyrkan. Jag håller före att Louis Althusser hade rätt när han talade om ideologiska statsapparater och Kyrkan som en sådan som inte ska lämnas utan kontroll utan användas. Hur en kyrkokristen alls kan överväga att rösta på en person som företräder ett parti, övergår mitt förstånd. Att partiernas hejdukar gör det, fattar jag lätt. Men det rådande systemet förhindrar all egentlig kyrklig förnyelse. Vi talar med fader Gunnar om en ockuperad kyrkoprovins.

Men finns det inte förträffliga personer i de politiska partierna? I högsta grad. De kan vara fromma också - men i tjänst åt ett för Kyrkan förödande system. Dessa förträffliga kyrkokristna i det politiska systemet legitimerar maktövertagandet. Rätta mig med sakargument om jag har fel men bered er då på att jag tar fram Göran Gustafssons undersökning om kyrkofullmäktige. Eller bered på att jag läser innantill i de politiska partiernas valmanifest. De är ute för att med sin politik prägla Svenska kyrkan. Det sägs rent ut. Och jag svarar: Detta är förödande för Svenska kyrkan. Deras intresse är inte Kyrkans intresse. Samtidigt måste vi ha i minne att det är politiska partiers skyldighet att försöka genomdriva sin politik där de kan. Just därför måste Svenska kyrkan vara fri från partipolitik. Storheterna är inkompatibla. Slagordet LIBERTAS ECCLESIAE - Kyrkans frihet! - är dagsaktuellt.

Nu har jag inte kollat vilka som sitter i partistyrelsen för S eller C men en enkel gissning är väl att samtliga där inte tillhör Svenska kyrkan. Likväl är det dessa som fastställer kyrkoprogrammet. Är det verkligen bara jag som ser detta vara uppseendeväckande?

Blir det inte bättre när den kyrkopolitiska organisationen frigörs från partiet och framträder med annat men snarlikt namn? Som man kunde se av det liberala kyrkoprogrammet är det samma politik. Hur det är med kristdemokraterna vet jag inte än. Det ska bli intressant att se vilka frågor de driver och uppseendeväckande om de driver andra frågor än partiet brukar. För den som roas av materialistisk historieskrivning skulle det förstås också vara intressant att undersöka om de kyrkopolitiska grupperna får understöd av partierna - pengar, personal, lokaler eller andra resurser lika. Hur är det? Förs av mig inbetalda skattemedel som blir partistöd eller verksamhetsstöd som understöd  i någon form till de politiska partiernas kyrkopolitiska organ? Kan man redovisa? Tvingas jag att med skattemedel bidra till något som jag i det kyrkopolitiska valet alls inte vill understödja?

Till och med utan att fortsätta läsa handlingsprogram blev min entusiasm något begränsad. Men hav tröst. Snart är det stor mässa på Skäftekärr och på onsdag invigs nya fotbollsplanen, med konstgräs kl 17. Bankett vidtar efter mässan 18.30 vilket betyder bankett kl 20. Alla går kanske inte i mässan men kvällen fungerar. I går var Löttorp arena för maratonloppet. Jag tog mig bort och kollade målgången. Jag har sett pensionärer springa. Sådant finner jag egendomligt. ÄR det inte just egendomligt? För att inte i dessa myggtider drabbas av malaria, tog jag profylaktiskt lite tonic dessförinnan. Hur hamnade vår man, nr 104? Han kom sist - efter att under 20 km sprungit med kramp i benet. Ibland blir det egendomliga beundransvärt. Jag har lovat frukost kl 9. Undrar i vilket skick han tar sig ner för prästgårdens trappa.

2 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte28 juli 2013 kl. 11:15

    Inom centerpartiet har vi alltid velat, velar och kommer att vela...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Centerpartiet har dock det gemensamt med SvK att båda jobbar på sin egen avveckling...

      Radera