fredag 4 oktober 2013

Bryderi

Jag vet inte om jag ska ringa min vän överste Salander, som är polare med en underrättelseofficer i Berlin, Oberstleutnant Busse (som varit på norra Öland på semester flera gånger, hyr hus i Vedborm och går i kyrkan i Högby men jag har inte hans adress eller telefonnummer och Salander känner honom trots allt bättre). Antje Jackelén framstår som ett mysterium, nämligen.

Hon skrevs som Assistant Professor, det blev senare Associate Professor på stiftets hemsida men i Chicago heter det att hon är Adjunct Professor. Anders Stenström har också kollat upp hemsidan, ser jag. Men ingen av oss förstår vad vi läser och vi har ingen som kan bispringa oss med hjälp. Den etiopiske hoveunucken hade det lättare än vi! (Apg 8:30 ff).

Vilken är hennes meritering? Professor i svensk mening eller så är hon inte. Doktor i Lund, ja. Men hon torgförs som den stora akademikern - och det kan väl inte stämma? Hon kom till Uppsala för att läsa teologi - men varför heter det på hennes CV i Kyrkans Tidnings tappning "bland annat i Uppsala". Var det till Uppsala hon kom på det där stipendiet - eller? Var det 1977?
Bland hennes fem publikationer finns det tre böcker och två artiklar. Andra ärkebiskopskandidater presenterar böcker - förutom Dalman, som presenterar sin avhandling och sedan hänvisar just till ominösa artiklar.
Var återfinns hennes gedigna akademiska verksamhet på övligt sätt - så att man kan se och förstå? Jag menar, hon ska ju föra in det akademiska i Svenska kyrkan, sägs det.

Vad kan Oberstleutnant Busse göra för att skapa klarhet? Det vet jag inte. Det var därför jag tänkte att överste Salander kanske ska tillfrågas - men jag vet över huvud taget ingenting. Är det intressant? Hur det är så känns biskop Jackelén likväl lite - säg anonym. Trots allt. Det där med titlarna stör mig. Tar man tag i den ena, halkar den över till något annat men allt detta andra är något annat än det som sas när hon presenterades.

Kanske ska jag be Salander kolla upp om det finns något nytt i Radler-fallet, om han nu ändå talar med Oberstleutnant Busse?

12 kommentarer:

  1. Varför håller du på att traggla Antje Jackeléns akademiska meriter? Vad hon än har måste det väl vara mer än vad den nuvarande teologie kandidaten har? Eller?

    SvaraRadera
  2. I en karriärväg (tenure track) i USA är man vanligen först assistant och därefter associate professor. Det förra motsvarar ungefär lektor, det senare docent. Man kan få tenure - d v s fast anställning i stället för visstidsanställning. Det brukar ta några år. Att Antjé Jackelén numera är adjunct professor d v s adjungerad professor beror väl på att hon gör några enstaka nedslag i Chicago och således håller en viss kontakt med sin gamla institution. Till ömsesidig glädje får man hoppas. Det där med titlarna är nog inte så svårt, trots allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Professor Hansson,
      Tack för klargörandet. Är det helt fastlagt att Jackelén var 'Associate Professor' med 'tenure' innan hon lämnade Chicago?

      Radera
  3. Svenska kyrkan som kyrkogemenskap riskerar att bli "självrefererande", ett "sekulärt" mysterium där ljuset inom oss är mörker. Påve Franciskus skriver: it stops being the "mysterium lunae" and gives rise to that evil which is so grave, that of spiritual worldliness (according to De Lubac, the worst evil into which the Church can fall). Herre förbarma Dig och bevara oss från detta fall

    SvaraRadera
  4. Jag för min del, som tror mig vara någorlunda välorienterad, hade aldrig hört namnet Jackélen förrän det var biskopsval i Lund. Hon är sannerligen mystisk./Observer

    SvaraRadera
  5. Jag börjar få motvillig beundran för dem som fixade AJ att leda stiftet i Lund. De kanske redan då hade siktet inställt på stolen i Uppsala?

    SvaraRadera
  6. Håller med nya tant Lila. Rätt ska visserligen vara rätt, men Antje är ju ingen Refaat - doktorshatt har hon i alla fall. Vad nu den kan betyda på det teologiska området nuförtiden... dokumenterad insikt om att jungfrufödelsen även hos Lukas är ett mytologiskt begrepp? - snarast diskvalificerande i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. Hur hon jobbar i Chacago är helt irrelevant, jag tycker ändå hon är olämplig som Ärkebiskop pga sitt förnekande av den centrala jungfrufödelsen. Trist för oss feminister om första kvinnan som ÄB förnekar denna feministiska händelse i historien. Jag vet att KG Hammar var likadan , men inte så rakt ut som biskop Antje. Hammar blev väl i och för sig en okej ÄB ändå och det kan väl bli som med Jackelén också. "Som överstepräst det året..." Gud kan ju rusta dem för uppgiften, vilket jag tror Gud gör. Men jag tycker Christina Grenholm och Persenius skulle bli bättre företrädare för SvK.

      Radera
  7. Ännu mer referenser till den främmande och ominösa tyskheten. Rimligen är Antje mer än trött på sådan koppling.

    Även jag är bekant med Oberstleutnant Busse, och då från den tid, då han var en ung Unterleutnant, med flytande resultat utbildad i svenska av tillresta svenska nordister vid den utmärkta, Stasi-ledda, militära tolkskolan i Rostock. Av och till tilläts han under kyrklig täckmantel (Som medlem av styrelsen och senare ordförande i den välinfiltrerade Evangelische Studentengemeinde i St Petri) besöka kyrkodagar i Sverige för att skaffa och underhålla kontakter, samt ta hem ett digert bildmaterial och innehåll i samtal och predikningar till sina svekofila uppdragsgivare. Man kan fråga sig huruvida Bundesnachrichtendienst tagit över DDR-statens intresse för den Svenska Kyrkan och i vilket syfte? Busse tycks åtminstone inte vara avpolletterad med den Tyska Demokratiska Republikens upplösning.

    Och varför sänds han till just Högby?

    Skumt, övermåttan skumt...

    tycker

    Tant Svart

    SvaraRadera
  8. Vad Antje har för insikter, det tror jag inte är några verkliga Jag träffade henne under seminariet i Lund under 90-talet. Och till med var vi inbjudna till hennes hem och var där. Och visst var det trevligt. Men eftersom jag har mycket böcker av klassisk verklighet, så tittade jag på hennes bibliotek. Men det vara bara böcker efter 1960. Så det visar lite grand om insikter. Själv har jag ju böcker från 1600-talet och så vidare som jag läser och får uppbyggelse av. Inte minst Johann Gerhard vars dogmatikbok jag har i original och läser och tar till mig.
    /vännen gunnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bokhylla är mest fylld med böcker från apostolisk & patristisk tid. Halvannan hyllmeter Bo Giretz står där också.
      Det är skönt med författare som inte på något sätt ifrågasätter jungfrufödelsen *ler*.

      Radera
  9. Jämför med Lunds universitets krav för att bli oavlönad docent inom humaniora och teologi. Minst en monografi utöver doktorsavhandlingen och pedagogisk kompetens för att kunna utbilda inom forskarutbildning.

    Skulle knappast nå upp till den forskarbehörigheten, tror att hennes doktoravhandling nämns 4-5 gånger i CV i översättning, olika upplagor samt populärvetenskaplig version på svenska. (Det är underligt att den inte listas som en publikation i olika upplagor) Enda mer omfattande verket hon producerat utöver doktorsavhandlingen är något som ser ut att vara en inledning till en konferens, tveksamt (har inte sett den) om den kan anse vara likvärdig med en docentavhandling. Herdebrevet kan vi räkna med inte skulle hålla den vetenskapliga kvalitén. Däremot är hennes artikelskrivande omfattande samt en del prestigefulla redaktörskap i både tidskrifter och samlingsvolymer. Men det kan knappast ersätta kravet på mera samhållen monografi.

    Då det gäller undervisning har hon handlett sex doktorander på LSTC samt haft två "förste opponents" uppdrag i Norge. Även om hon inte varit huvudhandledare eller handlett samtliga hela vägen till examen borde det vara nog för att uppfylla kraven på pedagogisk kompetens för en docentur. De Norska opponentuppdragen vid doktorsavhandlingen betyder inte att hon ses som meriterad till något som är jämförbart med en docentur, det krävs bara doktorsgrad. däremot är det ett plus i meriteringen.

    Vill man ha någon som är akademisk välmeriterad som ärkebiskop ska man välja Christina Grenholm. Monografier om tolkningen av Rommarbrevet och Gamla Testamentet, med efterföljande artiklar. En lärobok i teologi, samt böcker om feministisk teologi, kristologi och fundamentalteologiska frågor samt artiklar i samma ämnen.
    /En annan värmlänning

    SvaraRadera