tisdag 1 oktober 2013

Innan jag tittar

Jag har inte haft tillfälle att se dagens ärkebiskopskandidatförhör. Jag har bedrivit arbete. Noga taget mer än åtta timmar. Egentligen har under dessa åtta timmar intet utförts till båtnad för Guds rike. Det har rört sig om yta. Mest yta i alla fall. Men jag klagar inte!

Nu återstår väl att följa utfrågningarna. Jag beväpnar mig med en uppsättning frågor:
1. Vad säger äb-kandidaten om Svenska kyrkans läge? Är det en analys värd att ta på allvar eller blir det till ideologisk onani?
2. Vad säger äb-kandidaten om Jesus och Muhammed? Blir båda profeter och därmed egentligen ingen Frälsaren?
3. När låter äb-kandidaten trovärdig - kan jag känna igen trons hårda fakta i det som sägs?
4. När och på vilket sätt sjunger äb-kandidaten med änglarna, dvs säger det för stunden lämpliga?
5. Hur speglas äb-kandidatens kännedom om hur det står till på Svenska kyrkans bas-plan, församlingen?
6. Hur framkommer det att äb-kandidaten är en person lämpad att föra den stora organisationen Svenska kyrkan och oss alla in i en ljusnande framtid?
7. Själv reflekterar jag förstås över äb-kandidatens utbildning, tidigare tjänster mm mm. Hur märks det att äb-kandidaten och jag delar erfarenheter från livet i Svenska kyrkan? Eller märks det inte? Har äb-kandidaten klarat sig undan det som är svårt för församlingsprästen eller det som är svårt för människan?
Jag undrar om jag inte ska vänta med att titta på utfrågningarna ett tag. Det ska ju fortfarande utföras lite arbete - förhoppningsvis till båtnad för Guds rike.

6 kommentarer:

  1. Och jag, som nyligen börjat läsa Luthers kyrkopostilla, undrar om det inte är en ny Luther Svenska kyrkan behöver. Eller undrar och undrar, förresten. Övertygad är ordet. Svenska kyrkan synes lika fallen som den dåtida romersk-katolska.

    SvaraRadera
  2. Och nu får man veta från Antje J. att muslimerna ber till samma Gud som kristna gör - Och hon har Doktor's grad från LSTC(lutheran school of theology in chicago). En mer värdelös diplom får man leta efter!

    Johanna Stiernhöök

    SvaraRadera
  3. ndra Delen skulle vara tillfylles för att göra ärkebiskopskandidater medvetna om vad de hela handlar om?

    SvaraRadera
  4. Sorry! Första meningen försvann! Klefbeck-Wijkmark och Boström-Lindberg skrev på 50-talet en skolbok med titeln" Kristendomskunskap i Realskolan." Andra delen redogör för allt som en Ärkebiskop skall känna till vad religionen gäller. Raka rör och en varsam beskrivning. Men det är väl kanske inte det som beskriver "den moderna Svenska Kyrkan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett icke obetydligt problem är, att traditionell kristendom är en ganska osäljbar produkt i ett konsumistiskt, liberalt/senkapitalistiskt samhälle.. Lättare är, då, att med befintliga, ännu betydande resurser prångla ut någon mera allmänt gångbar vara. Det ger kanske lite mer trovärdighet och relevans, som man säger.

      En väninna går en alphakurs. Den kvinnliga prästen och samtalsledaren beskrivs som alert, begåvad och kunnig. Så långt allt gott och väl. Men innehållet? Miljöansvar, ekologiskt hållbar utveckling, Palestinafrågan, migration och integration för (nästan) hela slanten.

      Min sageskvinna suckar:

      -Sånt har jag undervisat om i trettio är på gymnasiet i biologi, naturkunskap och samhällskunskap. Jag har försökt leda in våra samtal på kristendom, men det verkar som om jag, och fler med mig, bara blir vänligt stoppade. Vågar man inte stå för det kristna i kyrkan, hur skall man då kunna nå ut?

      Och detta gäller alltså en prästerlig kraft med personliga resurser, som troligen alls icke är obevandrad i tron. Min undran blir, om det inte allt oftare serveras Coca Cola och Big Mac i stället för det starka vinet i det kyrkliga? Och om inte Coke och ekologiskt hållbara hamburgare bättre serveras i andra sammanhang än just i kyrkan?

      Tant Svart

      Radera
  5. Antje J blir förmodligen ärkebiskop.
    Matt 28:18-20.
    Jesus säger: Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar...
    Går det att missförstå dessa ord i bibeln?

    SvaraRadera