fredag 10 januari 2014

Kyrkliga egendomligheter

I Smålandsposten återfinns nu en färgglad helsida från den stora kyrkliga samfälligheten. "Svenska kyrkan Växjö", heter det. Växjö kommun alltså. Andra församlingar har sina vanliga - lite tråkiga - informationer längre bak i tidningen. I en röd blaffa manas allmogen att komma och äta gröt. I en annan ruta ställs frågan "Kärlek förbjuden?" och det är den nog inte för Jesper Svartvik ska tala och detta arrangemang ska alltså särskilt hållas fram. Pride och Universitetskyrkan ordnar men jag förstår att jag knappast hör till de inbjudna för evenemanget vänder sig till "dem som undrar vad bibeln verkligen säger om kärlek och sexualitet, inte minst homosexualitet." Det där "inte minst" förmår jag uppskatta. Alla historier utspelas först som tragedi och sedan som komedi.

Gulmarkeringar - "frontat" - finns det i kalendern. Men inget av det frontade handlar om vanliga gudstjänster, kan man notera. Två mässor i Växjö domkyrka är dock frontade och blicken söker sig dit. Först är det "Mässa För att du finns .." och sedan "Inklusiva mässan". I den första erbjuds jag "Sång och musik, bröd och vin" och i den andra "Öppenhet, närvaro och delaktighet i en enkel mässa där vi delar bröd, vin och liv." Marita och Katarina är namnen på de tjänstgörande. Jag har sannerligen inget emot bröd och alls inget emot vin. Missbruket av bröd upphäver inte det rätta bruket, har jag lärt mig i bekännelseskrifterna. Abusus non tollit usum.  Och anspråket är måttligt ställt. Bröd och vin serveras. Varför bråka med kvinnoprästmotståndarna då? Ingen har förnekat vad som här presenteras och som man måste uppfatta vara korrekt information från Växjö domkyrka om vad som faktiskt händer eller inte händer nästa vecka.

Det finns en förbryllande information dock. I Västrabokyrkan firas på söndag kl 10 morgonmässa. En söndag! Kl 10! Är det inte förbryllande? Egendomligt, rentav.

Grötätandet innehåller kanske något relischöst men i annonsen inbjuds till en nostalgisk resa genom Växjö i ord och ton /Nygatan 6/, sång /Skogslyckan/ och "Kristina Nilsson - en smålandsaga" /Mariakyrkan/. Säga vad man vill om de kristliga - men i somliga avseenden ger de sig aldrig. "Ållri" som det heter i Kronobergs län.

23 kommentarer:

  1. Har Växjö lämnat kristenheten?

    G.A. Flanell

    SvaraRadera
  2. Man kan väl fundera över vad Svenska Kyrkan har att göra med den sekulära världen?.
    De förändrade tolkningarna av Bibeln är ju inriktade på att vara sekulärt anpassade.

    Uppfattningen att alla är syndare kan kan bli förlåtna om man visar uppriktig ånger är tydligen inte så noga.
    SVENSKA kYRKAN GÅR I STÄLLET PÅ TVÄRS - DEN HÄVDAR ATT ALLT SOM FÖRUT VAR SYND ABSOLUT INTE ÄR SYND.
    DET ÄR VÄL SYND?.

    SvaraRadera
  3. Glad och tacksam blir man, när i Växjö inte HHN falskeligen utlovas, utan ett sannfärdigt "bröd och vin".

    Och så vart därmed en mängd kyrkostrider bilagda, från 1500-talet via 1958/-60 intill nutid. Teol dr Pangloss (En seg överlevare) finner som vanligt, att vi lever i den bästa tänkbara av världar.

    Jag tänker på de gamla släktingar, som vallfärdade till Växjödomen vid varje tillfälle, då G A Danell förkunnade ett rätt Herrens Ord:

    -Så säger HERREN!

    Kommer detta levande Ord "ållri mer" att förkunnas i Växjö Kommun?

    Tant Svart

    SvaraRadera
  4. När Jesus uppfattas som en tankekonstruktion blir det fritt fram att älska världen och fira "världens fest" med motiveringen att vi gör som Gud. Då kan även det onaturliga livet "kata fysin" bekräftas eftersom man hänvisar till att Gud "kata fysin" har inympat den oäkta olivgrenen. Problemet med denna moderna gnostiska ersättningsteologi är att Guds bud och Jesu vittnesbörd exkluderas. Det blir bara vin och bröd inte Herrens Ord som gör brödet till sitt kött och vinet till sitt blod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta min slarviga skrivning. Jag kan inte skylla på smartphonen utan bara på mina bristande kunskaper i grekiska. Det skall givetvis vara "para fysin" och inte "kata fysin".

      Radera
  5. Kyrkliga Förbundet anordnar ju då och då gudstjänster i Växjö. En god andlig spis torde man få men man kan nog inte vänta sig att Svenska kyrkan Växjö gör reklam för detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den typ av kyrklighet som Kyrkliga förbundet har stått för är nog tyvärr också en del av problemet. Och inte lär de pågående heresierna gå att predika ihjäl på några få av de avfallne tolererade möten.. Sorry! fm

      Radera
    2. Javisst innebär deras kyrklighet problem för många. Vill man följa Jesus har man per automatik

      Radera
    3. ...skickade iväg av misstag innan jag var klar. Det jag ville få sagt är att om man vill följa Jesus får man räkna med att det blir problematiskt på ett eller annat sätt.

      Radera
    4. Så sant, Anonym. Vi ska vara glada för Kyrkliga Förbundets gudstjänster och stödja dem på alla sätt.

      Radera
  6. Er lilla grupp firar säkert också gudstjänster där ni inte enbart klankar på andra och hatar kvinnliga präster. Varför får vi andra aldrig läsa om det här? Detta måste vara Sveriges mest neggo blogg med de suraste följarna. Nåja, ni är inte representativa för kristna ändå, det vet jag bestämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Alma, lilla solstråle, det är så vi firar gudstjänst:
      vi klankar på andra och frossar i vårt hat mot kvinnliga präster.
      Vi är surast och mest neggo.
      Bra att du påpekade att vi inte är representiva för kristna, det vet du bestämt.
      Men vet du om att du är omnämnd i Bibeln, i profeten Jesajas bok:
      "Alma ska bli havande och föda en son."
      Må profetian besannas, soliga vän!

      Radera
    2. I studiesyfte hade det varit mycket intressant att besöka en gudstjänst som går ut på att klanka ner på andra och hata kvinnliga präster. Var hittar jag en sådan?
      /Hans

      Radera
    3. Ja, faktiskt. Jag skulle också direkt (i studiesyfte, givetvis) besöka en sån neggogudstjänst.

      KJ

      Radera
    4. Alma kanske kan upplysa oss?

      Radera
    5. Bästa Alma, har dina SS-systrar skickat ut dig som ett typexempel på toleransen och ödmjukheten som råder i "den nya religionen"?!
      //Antony

      Radera
    6. Typisk reaktion från er! Tur att ni har Seglora Smedja att hänvisa till. Inget förenar så bra som en gemensam fiende.

      Nej jag har inget med Seglora Smedja att göra (systrar förresten, de flesta som skriver på SS är gubbar, precis som Dag). Jag är en människa som bor långt upp i norr i laestadianland och av princip läser jag aldrig Seglora Smedja dels pga den aggressiva tonen (så varför hänger jag här då? Jo, för jag tittar in på Dagens kyrka, som har en hoper .
      intressanta bloggar, då och då och råkade hamna här och vill visa dem som hamnar här av misstag att alla kristna inte är som dessa kommentatorer) dels pga att de låtsas vara en tidning när de är en personlig bloggportal som betalas av offrade pengar-SKANDAL!

      Om gudstjänstlivet: Tydligen klarar ingen av er att läsa klar och tydlig prosa. Min mening var att jag tror att ni har gudstjänster liksom de som Dag helt grundlöst hatar i detta inlägg, finns gudstjänster som ni gillar där vi kan tillbe Gud tillsammans oavsett kromosomuppsättning, jag vill höra om dem. Dem hör jag dock inget av här. Här talas bara negativt om andras gudstjänster som enligt er inte är tillräckligt fina annat än till att racka ner på. Jag skulle vilja veta mer om det positiva som Dag presenterade i sin betraktelse över 1a advent och mycket mindre av attacker och angrepp på andra kristna.

      Varför vill Dag ha en spegelbild till Seglora Smedjas attackbloggeri? behövs det mer bitterhet och strid i kyrkan? Då talar jag om HELA kyrkan. Jag är tillräckligt ödmjuk för att finna välsignelse i både en laestadiansk bön, på mässa i ett katolskt kloster och i ett pingstmöte, Gud har bara en kyrka. Jag vill veta vad gott ni har. Vi ska ju pröva allt och behålla det som är gott. Här på bloggen presenteras nästan bara det som jag kastar bort så fort jag läst det.

      Här ett positivt tips på en underbart klok bloggtext om församlingen av min vän i rymden, Gunnel: http://gunnelsplats.wordpress.com/2014/01/09/bygga-upp-eller-riva-ner/#comment-978

      Vill ni veta mer om mig har jag en blogg, svenskspråkig barockbloggen.blogg.se. samt en på franska och engelska Desperately Seeking Dorothea här på blogger. Tillsammans med den som startade Dagens kyrka har jag också Öppet Landskap på Wordpress, där vi samlar tankar om en kristen och human attityd till flyktingpolitiken.

      Jag är alltså inte alls anonym, som ni som kastar er över mitt inlägg i aggression, klicka på mitt namn så hittar ni till Dorothea, de andra är också lätta att hitta.

      Radera
    7. Jag vill också svara den som inte var så sur utan sa att jag skulle föda en son, tack, Den profetian lutade jag mig emot när jag välsignades med en son som 17-åring. Gud har varit god mot mig , nu är det fem barn med samme far och ett fosterbarn.

      För mig betyder också Psaltarpsalmen 127 del b mycket: "Barn är en gåva från Herren,
      livsfrukt är en lön.
      Som pilar i krigarens hand
      är söner födda då man är ung.
      Lycklig den vars koger
      är fyllt med dem.
      De kommer inte till korta
      inför motparten i rätten."

      På min blogg barockbloggen.blogg.se syns jag och min familj på årets julhälsning (förutom fosterbarnet som var bortrest över jul).

      Radera
    8. Det finns (nog) någon katolsk Kyrka, där man är sur o klankar på andra och hatar kvinnor. Testa o ring biskopsämbetet om detta. Tror det var i Karesuando (invid Laestadiusvägen) som denna sakramentala tråkighet utspelar sig var 6:e Söndag, i April, vart jämt år (om det är skottår). :-D

      Allt Gott
      Anders Gunnarsson

      Radera
    9. Tack, Anders. Det är alltså så de firar gudstjänst dessa som surar här. var så naiv att jag trodde motsatsen. Fast de är ju lutheraner och vi är ju erkänt surmulna=). Visste inte om dessa vresiga katoliker men tack för tipset. Jag har ofta vägarna förbi Karre. I Lannavaara (nästgårds enligt oss som är vana vid avstånd) finns ett katolskt kloster, men där är de glada och vänliga. Så firar de mässan varje dag och inte bara skottår med sex söndagar i april=)

      Radera
  7. Det är mest underhållning i information från Växjö patorat. Prästerna har vigds till att förkunna evangeliet om Jesus Kristus och skall inte syssla med underhållning. Det får det sekulära samhället göra.

    Lever prästerna upp till de löften de gav i prästvigningen?

    Det finns en plats som man kan gå till för att lyssa och delta i en sann gudstjäst. Det är Kyrkliga Förbundets gudstjänster i Torpakykan på Teleborg.
    Gudstjänsterna annonseras i Smålandsposten och i Kyrka och Folk.

    Växjöbo

    SvaraRadera
  8. Sedan man i tre skeler harpat om hur förskräckligt deparerat ochsedeslöst det var under den påfvliga tiden, har Svenska kyrkan nu i snabb takt gjort om alltihopa själv. Vad som är tragedi och vad som är komedi är idetta falls vårt att se: ty reprisen är både komisk och tragisk, och än värre:den förstör människor. fm

    SvaraRadera
  9. OM de gudstjänster där det utlovas "bröd och vin", så som mångestädes brukligt är, använder kakor av stärkelseskum gjort på guar, majs och potatis, samt halvvin därtill, då är det ett mirakel som sker, inte kvantitativt men väl kvalitativt i klass med vad som hände vid bröllopet i Kana! fm

    SvaraRadera