onsdag 19 mars 2014

Om kommentarer igen

Ett enda begär jag: Var lite snälla mot varandra när det kommer till person - om ni inte bemöter offentliga personer, som får tåla en del mer, samt om ni bemöter villolärare med maktbas, som får tåla mycket mer. I sak får ni vara skarpa. Och polemiken ska leva.

Jag håller med om att det vore enklare om folk skrev under eget namn eller under pseudonym. Alla anonyma råddar till debatterna för det är svårt att skilja mellan alla de anonyma. Men jag är på många sätt angelägen om kommentarer, för debatten är demokratins livsluft och kommentarerna är informationsbärande.  Det som inte sägs annat än i små sammanhang kanske kommer till uttryck här och drar med sig fler i resonemang och tankar?

Det är för den delen ingen skam att ha fel.
Västerbottenosten kom till genom felaktig hantering på mejeriet.
Post-it-lapparna har vi därför att det blev fel på klistret i en fabrik.
Det behövs bara begåvat folk som kan vända felen till något bra. Irrvägar har väl också kyrkofäderna ett och annat att säga om eftersom de, trots allt, kan leda oss till Vägen. Kyrkofäder och kyrkofäder. Apostlarna duger också som levande exempel på fels betydelse!

Inlägg som närmast hör hemma på Facebook kommer jag inte att godkänna. Det som skrivs ska ha fortsättningsvis någon liten bäring på det som avhandlas här.

4 kommentarer:

  1. Bra, Dag!

    Sedan en tid tillbaka har jag tyckt att din blogg hållit på att haverera på grund av alla tjafsiga "debatter". Nu kommer den förhoppningsvis att återvända till sin forna höga kvalitet.

    Det är bra att den som önskar får skriva anonymt. I dagens samhällsklimat går nog många värdefulla åsikter och insikter förlorade helt enkelt för att priset för att uttala dem blir för högt. Det betyder på intet sätt att det är fel på åsikterna/insikterna. Dock skulle man, för ökad läsbarhet, önska att alla anonyma valde sig ett s.k. nickname.

    Apropå apostlarna och deras fel så är jag glad över att Petrus förnekade Jesus. Det är en tröst för en syndare att veta att på honom byggde Jesus sin kyrka. Vi är små och svaga men Jesus fixar rubbet bara vi vänder oss till Honom.

    SvaraRadera
  2. Tack för denna "pålysning"! Också jag har ett bra tag tyckt att det blivit lite svårt att såväl följa kommentatorsinläggen som själva kommentatorerna - de flesta utan signatur/nickname. Jag ser fram emot en mera uppstramad debatt som vare sig drar iväg mot oförskämdheter eller allför långt bort från bloggarens framförda tanka.

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  3. Det glädjer mig, Elisabeth och Jag i Halland att ni båda ändrat kurs nu. Ser fram emot en fortsatt debatt.

    (okej, ett fult trick av mig där men faktiskt väldigt befogat)

    SvaraRadera
  4. De trista i debatterna här är ju att det ganska ofta direkt blir personangrepp om man försöker framföra en avvikande tro eller åsikt. Sedan kommer debatten att handla om personen i stället för om innehållet i det framförda. Det finns kanske de som gillar det. Jag gör det inte, men kommer i försvarsställning både för mig själv och för anhörig. Jag lade häromdagen på min egen blogg ut en liten sammanfattning av vad "Antony" hade tyckt om mig. Läs och begrunda! Och märk väl att jag är en gammal kvinna med en lång och omfattande erfarenhet av Svenska kyrkan. Men jag är inte teolog. Ska man trakasseras för detta? Hur många medlemmar i Svenska kyrkan är det?Antony är tydligen katolik och under oidentifierbar signatur. Snyggt?Se gärna .http://lilatankar.blogspot.com

    SvaraRadera