fredag 4 april 2014

Uppdrag Granskning

Kyrkokansliet larmade under onsdagen om att Uppdrag Granskning var på gång med frågan om homosexualitet. En reporter hade med dold kamera uppsökt präster och i själavårdssamtal framställt sin situation och undrat om råd och förbön. Jag antar att de kollat den s k kalinlistan för att hitta namn och så svarade prästerna efter bästa förstånd och samvete på det som frågats. Jag antar att de sa ungefär som ärkebiskop Bertil Werkström. Sedan kommer Uppdrag Granskning tillbaka och berättar om tilltaget samt vill ha en kommentar. Vad har prästen för chans då?

1. Svara att det var och förblir ett själavårdssamtal under absolut tystnadsplikt och så förblir det och därmed framstå som en som har något att dölja
eller
2. Svara så gott det går och därmed bryta tystnadsplikten. Det har föreslagits att biskopen i fall som detta skulle kunna befria prästen från tystnadsplikt med argumentet att det trots allt inte rörde sig om själavård, men det tror jag inte går. Och man kan väl inte i efterhand säga "april, april - det var fejkat själavårdssamtal" och därmed hävda att fejket inte ligger under tystnadsplikten?
Allt blir fel.
Prästen åker dit, alltså.

Och följden? Präster avböjer fortsättningsvis samtal med konfidenter de inte känner. Man kan hävda att själavård har sin utgångspunkt i den själavård som predikan är och den som inte återfinns bland dem som firar gudstjänst behöver prästen inte bry sig om, för ett samtal utgör en risk för både prästen och prästfamiljen och leder till en rimlig så kallad arbetsmiljö (som om prästen hade ett arbete!). Detta drabbar i slutänden en människa i nöd, för det kan finnas någon som faktiskt inte är en nödig journalist utan en som på allvar ställer sitt livs allvarliga frågor. Då vill det till att prästen inte drar sig undan. Konsekvenserna av Uppdrag Gransknings tilltag betalar de svagaste, inte prästerna, inte ens de homofobiska prästerna (vad nu sjukdomsklassifikationen homofobi består av).

Tydligen hade, hörde jag i Radio Kronoberg, Uppdrag Granskning i senaste inslag tagit upp frågan om pedofiler. I Radio Kronoberg diskuterades möjligheten att bota pedofiler. Bota? Det var svårt för pedofilen uppfattar sitt intresse för barn som genuin kärlek. Men om man om en sexuell variation inför botandebegreppet - hur resonerar man då? Hur var det med den homoerotiska initieringen i det gamla Grekland, var pederasterna friska eller i behov av bot? Och vad med Muhammed och Fatima?

Var går gränserna för vad som ska botas och vad som ska accepteras? Har vi inte snubblat in i ett problem? För om någon kommer till en präst och frågar om han kan bli botad från sin homosexuella läggning - vad ska prästen svara då? Att just detta inte ligger under försoningen? Och vad säger prästen om konfidenten vill ha förbön för att bli kvitt sin sexuella orientering? "Jag vägrar be!" -? Ska det vara svaret till pedofilen och den som är pengakär (girig) också? Eller är det bara en enda kategori kärleksfulla som en präst inte kan be att de ska befrias från det de själva säger vara ett problem i livet?

Hur var det med Janne Josefssons årsinkomst? Var det en lukrativ syssla att bli huvudskallejägare?

Nu kan förstås präster jagas och vara nöjda, för lärjungen får vara nöjd om det går honom som hans mästare. Hittills har vi klarat oss jämförelsevis väl, alltså. Men problemet när präster blir rädda att våga vara nära människor som kommer med problem bekymrar mig. Jag är väl för hjärtnupen, kan jag tro. Jag skulle hellre blivit en hänsynslös journalist som i de höga principernas namn alltid kan låta bli att se konsekvenserna av sina aktioner.

47 kommentarer:

  1. Berörda präster ska alls inte befrias från tystnadsplikten. De ska vägra kommentera saken. Vad har "konfidenterna" egentligen sagt? Har de framställt homosexuella som lidande av sin läggning? De har att välja mellan att bara spela upp prästens svar och bryter därmed mot etiska regler för media, eller att spela upp sina egna beskrivningar av homosexuellas situation, och gör sig då förmodligen skyldiga till brottet hets mot folkgrupp.

    SvaraRadera
  2. Jag har personligen upplevt hur Janne Josefsson farit fram med osanning i ett ärende jag själv haft full insyn i. Därigenom har han också utnyttjat en redan svårt drabbad person bara för att få till sitt program. Den mannen är inte seriös. Det är en stor skada att svenska folket tror att han förmedlar en objektiv bild.

    SvaraRadera
  3. I frågor rörande sexualitet och antropologi kan det vid Uppsala domkyrka höras följande: "Sodomi, sa Bill, sa du det, sa Bull, jag är nog gravid, sa Wejryd"
    /Antony

    SvaraRadera
  4. Finns det någon där ute som har tillräcklig journalistisk talang att utsätta "Uppdrag granskning" för uppdrag granskning?

    LG

    SvaraRadera
  5. Detta är inte första gång något sådant händer. För bortåt 15 år sedan blev 5-6 hallandspräster uppringda av en ung kvinna som påstod sig vara ena parten i ett lesbiskt förhållande. Dessa kvinnor ville nu ha sitt barn döpt i Svenska Kyrkan och undrade hur den uppringde prästen förhöll sig till att förrätta dopet. Svaret växlade från "ja, gärna" till "det kräver, som alltid, ett dopsamtal innan beslut". Som jag minns det svarade ingen "nej". Dock visade det sig att den unga kvinnan som ringt upp prästerna var reporter på TV4! Någon anmälde präster som inte sagt "ja" rakt av till domkapitlet i Göteborg, förstås.
    Men, och det är hela min poäng, domkapitlet ansåg sig inte kunna ta upp ärendet eftersom det var en fejkad historia och inte ett "äkta" samtal!
    Orkar våra domkapitel stå emot media även idag?

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  6. Dessutom - prästens tystnadsplikt är ABSOLUT, Den biskop eller annan instans som försöker få någon att bryta sin tystnadsplikt borde ligga rätt illa till vid en rättslig prövning.

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  7. Dagens Bloggardag är en bra manual för biskoparna i det uttalande som de måste göra så snart som möjligt. Uppdrag gransknings övertramp är grovt. Journalisten skapar en misstänksamhet som en konfident inte ska behöva mötas av och programmet visar förakt för själavården. Nu är det dags att granska Uppdrag granskning.

    SvaraRadera
  8. Finn s det inget codex ethicus för journalister nu för tiden? Inser man inte att om man "erövrar" prästernas tystnadsplikt så förminskar man prästernas möjligheter att hjälpa där det verkligen behövs. Eller så är det just det man vill, skada kyrkan än mer alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett slags codex ethicus när det gäller det här, men det är gummiaktiga "paragrafer". Jag tror man brukar hävda att dold kamera endast är motiverat när det inte finns något annat sätt att få fram sanningen. Det här fallet ät alltså ett klart övertramp. Det är mycket enkelt att på ett mer ärligt sätt får reda på vad nämnda präster tycker om dessa saker, man kan fråga dem.

      Radera
    2. Nej, Ursus, man kan inte fråga öppet. Suddiga bilder från en kamera dold i en väska och med burkigt ljud är et del av dramaturgin.
      I det här fallet skjuter dessutom Uppdrag Granskning på öppet mål. Kyrkan ligger redan illa till, allt som rör homosexualitet är tacskamt att använda som vapen mot kyrkan, och tack vare tystnadsplikten förstärks bilden av att kyrkan och dess präster har något att dölja.

      Radera
  9. Risken är ju nu att skinnömma biskopar kommer att ta avstånd, och då har Josefsson lyckats starta ett nytt inomkyrkligt gräl. Det absolut sämsta som kan hända är om de utnyttjade prästerna ursäktar sig i programmet. Hela kyrkan bör tiga som muren. Det kommer att bli en efterföljande debatt, då Josefsson inte håller i taktpinnen, och då kan programmakarna ställas till svars. För att ha spridit fördomar om homosexuella.

    Har falska bögar låtsas lida av sin påstådda läggning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett rejält inomkyrkligt gräl i frågan hade varit välgörande.

      Radera
  10. Sedan vi för klarhetens skull tillagt att varken homo- eller heterosexuella behöver vara pedofiler och att pedofili är ojämförligt sjukt, måste man ju säga att Janne Josefsson gärna kunde få undersöka vilka präster och (ärke-)biskopar som på allvar och inför hela svenska folket vågar berätta när och hur de kom underfund med att vissa barn är födda av karlar.

    Sen är det väl bra om såväl präster som imamer öppet kan stå för vilken typ av själavård de bedriver och hur de faktiskt ser på t.ex. homosexualitet. Det ska inte mörkas, även om enskilda samtal inte kan återges.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andreas: Du upprepar detta med karlar som föder barn ofta och jag undrar vad Weiryd egentligen har sagt. Jag misstänker att det har med tvångssterilisering av transpersoner att göra, men vad var det som sas?

      Radera
  11. Vi är redan i en situation där det ute i det phula pholkdjupet anses rimligt att slänga sig med uttryck som:

    -Präster, dom är bögar och flator allihop.

    Och så går ännu fler ur. För sånt vill man inte betala till. Lika lite som till homofober eller till kvinnoprästmotståndare eller islamofober eller annat phult. Inte heller vill man skicka sina ungar på konfirmationsundervisning hos såna. Hellre än gärna söker man en anledning att gå ur och slippa betala. När en manlig präst i grannskapet på oklokt sätt bekände sin läggning inför konfirmander och föräldrar, tvingade de upprörda föräldrarna, oroliga för sina gossars sexuella identitet och oskuld, kyrkoherden att byta ut den stackars prästen. Kyrkfolket var inte problemet för honom, utan alla förståsigpåare ute i stugorna. "Bögprästen" kallades han tills han sökte ny tjänst i annat stift.
    Kyrkans problem är en lång kontinuitet och ett inbyggt motstånd mot vindflöjelåsikter. Något annat än röstmaximerande politiska partier, alltså. Visst försöker kloka personer som dpr Mats Hermansson att vara relevanta. Med rätta misstros ändå kyrkans försök att leva mitt i tiden och som tiden. Både press och folk vet det inte alla av kyrkans anställda vet, att om det finns något heligt, är det heliga inte det dagsaktuella.

    KJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte riktigt ditt sista stycke. Menar du att det är klokt att HBT-certifiera som dpr Hermansson gjort? Menar du att SvKy av idag har som verkligt problem att kyrkans uppfattningar står i kontinuitet med gångna tiders?

      Radera
    2. Jag tror nog inte att högvördige domprosten i Visby känner sig så värst rosad av ovanstående sista stycke. Om så, har jag överskattat honom.

      KJ

      Radera
  12. "Men problemet när präster blir rädda att våga vara nära människor som kommer med problem bekymrar mig."

    Vilket väl sannolikt är hela avsikten hos den andliga makt som ligger bakom drevet.

    SvaraRadera
  13. Dag, hur svårt är det att förstå att det är en avgörande skillnad mellan homosexualitet och pedofili på så sätt att du kan inte "utöva" det senare utan att skada din motpart för livet. Det är ont, perverst och "onaturligt" på så sätt att inte heller friska djur parar sig med ungar (även om förvisso ALLT förekommer även i djurvärlden så man kan inte ha denna som rättesnöre). Det är vad jag vet dock inte möjligt att "bota" en pedofil, dock kan terapi göra att om han genom att han till fullo får vetskap om hur mycket offret skadas kan avhälla sig från att begå övergrepp. För det är alltid ett övergrepp även om offret syntes utföra det hela frivilligt.

    Men tror du att Mark Levengood och Jonas Gardell känner sig skadade av sin livslånga relation? Eller vilket annat samkönat par som helst? Nämn någon som upplever sig skadad för livet genom att ha haft en livslång samkönad relation! Innan du uttalar dig, tack. Och tänk sedan på hur många homosexuella som tagit livet av sig för att folk "bett att de ska bli botade" och därmed belagt dem med skam och självhat.

    Med två öppet homosexuella biskopar tycker jag det verkar lite onödigt av Uppdrag Granskning att granska kyrkan i just detta fall. Svenska kyrkan är inte homofobisk. Dock tyckte jag det var bra att samma program granskade imamernas rådgivning i moskéerna, som visade sig gå helt på tvärs mot svensk lag. Men givetvis tyckte moskéerna att det var fullkomligt orättvist och ett "dåligt" program... Men om många fler präster resonerade som du Sandahl så skulle det finns skäl att granska även kyrkan.

    Slutligen, Sandahl, du som gärna anmärker på andra när de är "dåligt pålästa": Jag antar att det är Muhammeds fru Aïcha du tänker på, som lär ha lär vara nio (eller sex) år vid giftermålet, och inte hans dotter Fatima.

    Samtidigt tycker jag nog att Gud kunde ha väntat några år om det var så att Maria bara var 14, även om hon var könsmogen. Fast vet man egentligen hennes ålder?

    SvaraRadera
  14. Uppdrag granskning har i denna sekularistiska dans kring guldkalven förvandlats till "Dolda kameran". Vem kan hädanefter betrakta detta program som seriöst och sanningsenligt? Kyrkoledare och "stiftschefer" torde möta dessa frestande frågor.
    1. Är inte du bland den kvinnoprästmotståndarvänliga homofoba kretsen kring Jesus?
    2. Jo, det måste du vara jag har sett att du umgåtts med dessa.
    3 . Absolut att du är en av de kvinnoprästmotståndarvänliga homofoberna. Jag har aldrig hört att du kallat Gud moder eller människor hen. Eller har du någonsin ställt upp på en samkönad vigsel?
    För att rädda sitt skinn bland de ylandr ulvarna kanske den frestade utbrister.
    Nej nej jag känner inte den Jesus du syftar på min Jesus är en avmytologiserad dekonstruerad tankekonstruktion som passar väl in i vår kulturella situation. Kuckeliku kuckeliku kuckeliku!!!

    SvaraRadera
  15. Detta påminner om UG:s imamprogam, där imamer sattes på det hala av en kvinna som sa att hon hade läst Koranen och absolut inte ville bryta mot Koranens ord, men... Om imamerna hade förnekat vad som står i Koranen, så hade de ju avslöjat som lögnare. Imamerna ställdes inför ett moment 22, d.v.s. en fråga som saknar ett rätt svar.

    Som någon skrev, "falska bögar" går till prästen och säger sig lida av sin påstådda läggning och vill ha förbön. Mot vad? Detta påminner om den psykiatriska diagnoshandboken DSM - 3 (utgiven av amerikanska psykiatrikerförbundet, och flitigt anlitad som kunskapskälla av svenska journalister), som stämplar homosexualitet, religiös tro och politisk åskådning (särskilt på vänstersidan får man anta) samt facklig verksamhet, som ogillas av arbetsgivaren som sjukdomar, under förutsättning att dessa företeelser är förenat med någon form av "subjektivt lidande" hos patienten.

    Frågan är ju här om lidandet primärt beror på någon sjuklig förändring hos patienten eller på omgivningens reaktioner. Det är säkert inte lätt att vara kommunist i det kapitalistiska USA. Naturligtvis hade DSM-3 en sovjetisk motsvarighet. Såväl religiös tro som borgerliga politiska åsikter botades i Sovjetunionen genom att patienten bäddades in med våtvarma handdukar, ofta i kombination med stora doser av samma slags mediciner som användes även i Sverige. Patienterna blev så omtöcknade så att de inte längre kunde redogöra för sina antisovjetiska åsikter.

    Vad gör man då med en person, som påstår sig ha en homosexuell läggning och påstår att han lider av - eller på grund av (det är en viss skillnad) - den? Ligger "felet" hos personen själv, eller hos omgivningen? Slutsatsen bör då bli att personen behöver förbön för att omgivningen ska ändra sig. Men om inte detta lyckas?

    Enligt DSM -3 så är religiös tro ett symtom på samma "sjukdom" som homosexualitet och (i statens ögon) inadekvata politiska åsikter. Hur botar man sådant? Kanske genom skandalreportage, genom uthängning av vissa "sjuka" i TV?

    Åke Bonnier har ställt en fråga, som borde besvaras. Jag vill formulera frågan så här: Kan en del av kyrkan stämpla något, som en annan del av kyrkan medverkar till, som synd? Envar må ha sin privata åsikt, men säga den offentligt, i tjänsten?

    Det är en sak om någon properar, i tjänsten, för sin åsikt utan att vara tillfrågad. Och en annan sak, om man blir uppsökt av "falska bögar", som påstår sig lida av sin läggning. Även, den som inte har trott det förut, kan luras att tro att det påstådda lidandet har utlösts av läggningen.

    Skulle vara mycket intressant med ett liknande dolda-kameran reportage hos psykiatriker och journalister. DSM -3 har visserligen inte varit någon officiell diagnoshandbok i Sverige, men har varit en bestseller även i Sverige, och inte minst bland journalister, inte minst i kampanjjournalistisken att många "sjuka" inte får vård. Jag vet dock inte om de kritiserade diagnoserna finns med i de senaste upplagorna. Det har kommit en DSM -4, och eventuellt även en DSM -5.

    Det anses numera vara ett övergrepp att försöka korrigera en "fel" läggning. Men det är tydligen fortfarande en sjukdom att vara född med "fel" kön, eftersom man kan få könskorrigerande behandling på landstingets bekostnad. Vilken är diagnosen?

    Hur ställer sig journalisterna på Uppdrag Granskning till könsbyte utan kirurgi och hormonbehandling, utan genom ett mirakel som svar på förbön? Men det faller kanske under kvacksalveri-lagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. LFL är sent ute. DSM-3 försvann redan i början av 1980-talet .

      I och med DSM- 4 försvann homosexualitet som psykiatrisk diagnos.
      Det är DSM-5 som om gäller idag.

      DSM är en diagnostisk manual som avsiktligt är värderingsneutral. Det tar inte ställning till olika psykiska tillstånds uppkomst eller orsak . Det är rent deskriptiv för att underlätta klinisk forskning.

      Radera
    2. Då hade jag alltså rätt, när jag förmodade att det har kommit en DSM -5. Senast jag såg DSM -3 var för knappt 10 år sedan i ett medicinsk bibliotek med facklitteratur för läkare. DSM - 4 fanns ännu inte i detta bibliotek. Man får räkna med en ganska avsevärd eftersläpning, och att både journalister och vårdpersonal (inkl icke-psykiatriska läkare) indoktrineras i gårdagens diagnoser. Alla psykiatriska diagnoser är "rent deskriptiva". Det finns ju inga objektivt kvantifierbara diagnosmetoder (typ temp och puls) inom detta område.

      Syftet med DSM-handböckerna är inte forskning, utan försäkringsjuridik. I USA är ju stora delar av vården privat, och den privata vården finansiera ju av privata sjukförsäkringar. Det finns alltså ett kommersiellt intresse att klassa så mycket som möjligt som sjukdomar.

      Jag får passa på och fråga markus sr, som tydligen känner till DSM, om religiös tro, kommunism och missnöje med den lön man har, fortfarande är sjukdomar i USA.

      Det kan vara intressant att veta. Man kan ju inte välja vilken läggning man vill ha. Kan man välja om man vill vara troende eller ateist? Håller vi på att få förföljelse mot människor med "religiös läggning"? Enligt DSM -3 var ju dock homosexualitet, kristen tro, kommunism och facklig aktivitet olika symtom på samma "sjukdom". Men, som du skriver tar DSM inte ställning till olika psykiska tillstånds uppkomst eller orsak-

      Kan här nämna att symtomet "religiösa vanföreställningar" i samband med psykotiska tillstånd har minskat från 50 % under början av 1900-talet 20 % under slutet av 1900-talet, enligt svensk psykiatrisk litteratur, som jag har läst. Motsvarar väl avkristningen. Andelen troende av totalbefolkningen har rasat med drygt hälften.

      Om det nu är så att homosexualitet har kunnat strykas ur diagnosfloran, därför att ingen behöver lida för sin sexuella läggning idag, så torde lidandet på grund av klassisk kristen tro ha ökat, till följd av tendenserna till förföljelse av troende i bl.a. media. .

      Sjukt! (Den gamla frågan måste tydligen åter ställas, om det är "samhället" eller patienterna som är sjuka.)

      Enligt min mening finns mycket geschäft inom psykiatri- och pillerbranschen, inte minst inom den privata vårdsektorn (men det är kanske en "kommunistisk" åsikt?). Men, vad jag vill komma till, är om inte troende har rätt att kräva samma tolerans och respekt som numera visas homosexuella. Kan man rå för att man är den man är? Har man inte rätt till sin kristna identitet?

      Kanske är det så att media behöver en ny grupp, som fritt får förtalas och förföljas, när det blivit oacceptabelt att fortsätta förfölja en tidigare förföljd grupp.

      Radera
    3. Låt om oss diskutera om psykiatrin och religion när DS skriver ett provokativt blogg om ämnet.

      Radera
    4. Bäste Marcus, låt bara LFL vara ifred, det är ingen idé att föra en normal diskussion med vederbörande då "hen" uppenbart lever i sin egen "bubbla"!
      /Antony

      Radera
  16. Ewa Almqvist, pressekreterare4 april 2014 kl. 16:07

    Dag, jag vet inte vad som föranleder din formulering "kyrkokansliet larmade...". Det låter väldigt dramatiskt, men det enda som har skett är en fullt normal mejlväxling i det så kallade pressnätverket, en mindre grupp som består av stiftens och nationella nivåns pressekreterare. Vi har för vana att informera och bolla med varandra i mediafrågor som berör Svenska kyrkan i bred bemärkelse, och detta är ett ärende i mängden.
    Mer än så var det alltså inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ? Var detta en förklaring ...eller en ursäkt ...eller...jag förstår inte alls vad detta var för ett inlägg i debatten ! Inte för att jag är berörd av "larmet" som anställd eller så, men vore jag det så vore det väl tacknämligt att få del av detta sk larm. Skäms ni för att det kom ut ?

      Radera
    2. Ewa. Nu är det lägga för kyrkans hus i Uppsala att göra något vettigt. Skriv ett öppet brev till SVT om saken och begär skärpning!

      Radera
  17. När nu detta tas upp så undrar jag hur Dag och läsarna ställer sig till detta?

    http://www.kyrkanstidning.se/debatt/miljonkostnader-hbt-certifiering

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upprörande - ur såväl andlig, social som förstås ekonomisk aspekt!

      Jag i Halland

      Radera
    2. Jag undrar om en statskyrka hade kunnat göra sådant självmål? Räknas kostnad för "förlorad" arbetstid in i de hundra millarna?? Snart känner man sig som 1800-talets marxister, som resonerade om kapitalismen:
      -Ju värre, dess bättre!
      men nu tänker jag så om Svenska Kyrkan.

      M Gunnesson

      Radera
    3. Kommentarerna till artikeln i KT är intressanta. Det är det vanliga tugget om att den som inte köper RFSLs propaganda "hatar" och är emot "kärleken" alltså "Gud".
      Artikeln kommer därför bara att föranleda ett antal utträden och ett intensifierat arbete med nämnda certifiering.

      Radera
    4. Bodens pastorat har beslutat att verksamhetens ska HBT certifieras.
      Vi i Frimodig Kyka var de enda som röstade nej.

      Nu har kyrkoherden meddelat att RFSL inte Vill certifiera Sv kyrkan, och nu utreder man centralt hur läget ska hanteras, för vad göra nu!
      Pinsamt är det hur som hels för Sv kyrkan, när t.o.m. RFSL bättre förstår vad som är passande.....

      Per-Eric Simma

      Radera
    5. Totalitarianismen känns igen även när den klär sig i regnbågens färger. Hur var det med "The Pink Swastika"?

      Radera
    6. Notera artikelns kommentarer i Kyrkans Tidning!
      Notera andelen utträdda och i begrepp att utträda!
      Notera söta små kommentarer som följande:

      "De nykonservativas agenda är tydlig. De är emot kärlek och därmed Gud, de är emot invandring och menar att sex är en dödssynd.
      Återvänd till Gud! Herre förbarma dig.
      av Anders 04 april, 18:52"

      RFSL- och RFSU-folket har redan utträtt. Stora delar av samhällseliten har redan utträtt. De troende håller på att utträda, liksom liberaler, medveten vänster, långtidsutbildade och unga. Endast hälften (trenden är kraftigt vikande) av varje ny årgång blir genom dopet medlemmar - nåja; det var ju bra. Då utträder åtminstone färre?


      Blir någon kvar att betala?

      Javisstja. De anställda...


      M Gunnesson

      Radera
  18. RFSL vill väl inte vara sämre än miljöorganisationerna, som tilltvingar sig dryga avgifter för miljöcertifiering av bl.a. livsmedel genom hot om rödlistning och konsumentbojkott. När får vi vårt första miljöcertifierade kärnkraftverk? Svenska kyrkan är en pålitlig mjölkko, vad det än gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I storpastoratens och de få gudstjänsttillfällenas tid bör kanske en restriktiv hållning till gudstjänstbesök införas? Jag menar, tänk på miljöbelastningen av alla transporter! Ett klart fall för dyrbar miljöcertifiering alltså.

      Församlingsbo i Asa

      Radera
  19. Samt vill jag upplysa om, då det verkar vara nytt för dig Dag Sandahl, att det finns andra alternativ till att säga "Jag vägrar be!" Apropå att du skrev detta:

    "Och vad säger prästen om konfidenten vill ha förbön för att bli kvitt sin sexuella orientering? "Jag vägrar be!" "

    Vill då fråga dig vad du säger till ett par som just fått ett svårt uvecklingsstört barn och som kommer till dig och vill att du ska be så att barnet blir "friskt och normalt". Säger du "Ja visst" eller vill du snarare be för att de ska få kraft och tålamod att uthärda det som förvisso är svårt med ett utvecklingsstört barn och be för tillit till att Gud även har en plan med detta barn och att dess liv ändå kommer att bli till glädje för det själv och andra?

    Men jag förstår efter att jag läst ditt inlägg att ditt svar blir: "Ja visst ska jag be så att ert barn blir kvitt den där utvecklingsstörningen!"
    Några andra alternativ är väl inte att tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man Anna. Nu blandar du äpplen och päron. Du får själv föröka räkna ut vari det felaktiga i din parallell består, för det klarar du om du bara tänker efter.

      Radera
    2. UG skulle besöka en vanlig söndagsgudstjänst och finna att var och en oavsett sexuell läggning osv. blir utsatt för en förbön att allt det som "djävulen världen och vi själva tillfogar oss må bli tillintetgjort" eller varför inte ett dop där vi utöver "Tryggare kan ingen vara... och Du vet väl om att du är värdefull... får bevittna korstecknande på huvud mun och hjärta som påminner om exorcism. På sjukhemmen kan vi frimodigt sjunga "Ty här på denna jorden är synden med i allt och ger åt allt det sköna en främmande gestalt". Ingen reser sig från rullstolen och går ut. Ingen har någon dold kamera eller bandspelare med syfte att avsllöja den förskräckliga människosyn och verklighetsuppfattning som pådyvlas de gamla. Dessa ord är dock godkända av självaste kyrkomötet och de står att finna i psalmboken.

      Radera
    3. Anonym. Ja jag klarar att se skillnaden mellan utvecklingsstörning och homosexualitet, men frågan är om du m fl klarar det? Dvs ni är ju många här som ser homosexualitet som just "en störning".
      Jag själv gör inte det, men det är (troligtvis) lika medfött som en kromosomavvikelse och således inget man kan "bota" eller tro att Gud ska "ta bort den" om man ber ihärdigt. Tror nämligen inte Gud ser någon anledning till att ta bort den.

      Radera
    4. Gud kan bota en utvecklingsstörd, så frågan går bara tillbaka till dig själv om du ser någon skillnad mellan äpplen och päron.

      Radera
  20. Varför gör man inte i stället ett program som exponerar vad imamer ger för råd i sina moskéer? Är frågan för känslig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är du islamofob! Skärp dig!

      Radera
    2. Det är ju det man har gjort. Imamerna, som spelades in med dolda kameran, ställdes inför valet att antingen blåljuga ("Nej så står det inte alls i Koranen) eller ge råd som strider mot Sveriges lag. Den fejkat rådsökande kvinnan sa ju att hon hade läst Koranen och absolut inte ville bryta mot en enda bokstav i denna skrift. Hur skulle hon göra?

      Janne Josefsson anklagades med rätta för islamofobi efter detta programupplägg. Så nu vill han väl balansera upp det hela med en lika stor portion "kristofobi".

      Radera
    3. Ganska smart kommentar av dig, anonym 20:45!

      Radera
  21. Vad vet vi heterosexuella om homosexualitet, hur det är att vara homosexuell? Svaret är enkelt: Vi kan endast veta det, som personer som själv är homosexuella, har berättat för oss. Jag har lärt mig mycket genom att "våga ta debatten" med de homosexuella. Jag har därför tvingats ändra åsikt på åtskilliga punkter - det tror jag att de flesta av oss, oavsett åsikt i äktenskapsfrågan, har gjort - och vill därför inte bli pådyvlad åsikter som jag ej längre har. Alla något äldre människor, som säger att de aldrig har haft felaktiga åsikter, ja rentav fördomar, mot homosexuella ljuger. De hycklar. Och går inte sällan till motsatt överdrift, då de är villiga att bejaka allting "som inte skadar någon annan" (synligt). I själva verket har de kvar sina gamla fördomar om att homosexuella är väldigt konstiga människor.

    Med beaktande av att vår (de heterosexuellas) kunskap om homosexualitet inte är självupplevd, utan förmedlad av personer som själva är homosexuella, måste man ha förståelse för präster, som ställer upp med förbön, när de "falska bögarna" från Uppdrag granskning kommer och begär det, och förmodligen serverar någon uppdiktad historia (av samma typ som de gamla fördomarna) av hur mycket de lider av sin påstådda läggning.

    Efter välsignelseförbudet (vid skolavslutningar) kan vi nu vänta ett förbönsförbud. Kan man då inte be om i princip vad som helst, som inte i sig är en syndig tanke (exempelvis att någon ska drabba av olycka)? Det är en helt annan sak att lova bönhörelse (exempelvis att någon ska bli kvitt sin läggning), och att skylla utebliven bönhörelse på något fel hos konfidenten, t.ex. inte tillräckligt stark tro.

    Blanda inte ihop bekännelsetrogen kristendom med den s.k. framgångsteologin!

    SvaraRadera