onsdag 7 maj 2014

Prydveckan inledd i Växjö

I förrgår invigdes den vecka då landshövdingen inledningsvis stolt kunde meddela att en regnbågsflagga vajade över residenset. Residenset är en statlig byggnad, allas vår byggnad. Det skulle kunna uppfattas som okänsligt att låta någon annan flagga än den svenska vaja där då. Eller kunna uppfattas som känsligt, alltför känsligt.

Vid invigningen fanns både ett statsråd närvarande och lite annat löst folk. Ca 200 hette det i Smålandsposten. En erfaren kyrkbänksräknare var på plats och sa att det var ungefär hundra. Jag tror kyrkbänksräknaren efter att ha sett foton i tidningen och markeringen "cirka" är ofta informationsbärande. Varför inte säga som det är?

På ledarsidorna i Smålandsposten och Barometern/OT uppmärksammades saken i går. I Barometern (Kalmar) filosoferas över att när Växjöpride genomförs så finns bland de bärande krafterna studieförbundet Sensus ("en del av 'gamla folkrörelsesverige'") och Svenska kyrkan. Jaha.
Sen kommer det: "Och deltagarna påminns om folkrörelsernas starka engagemang för likabehandling och ömsesidig respekt till slut kom att omfatta hbt-personer. (Q, då? DS). Och möjligen uppmärksammas att även om regnbågsflaggan påstås bland annat symbolisera 'liv,' (jo, så står det med anföringstecken och allt efter kommatecknet, DS) 'ande' och 'helande' är regnbågen också en viktig biblisk symbol."

Detta är ideologiproduktion, intet annat. Illa skrivet är det - som om skribenten för lönens skull och utan egen inre drivkraft pressat ur sig en illa hopkommen text. Beskrivs något annat än hur organisationer kan utnyttjas för de syften någon eller några har. Om det varit på annat sätt, hade tusenden stått med vid invigningen. Och utläggningen om regnbågen - vad ger ni för den! 2388:-, antar jag. Prenumerationspriset per år, alltså.

I Smålandspostens ledarkommentar får vi veta att det finns en balans på Prideveckan som märktes genom att finansmarknadsministern bjudits in. Men hur märktes det, då? Nå, inriktningen var en annan än i Göteborg, där poliser och officerare inte ansetts välkomna. "Den inriktning arrangörerna valt har också tilltalat ett stort antal sponsorer, däribland Svenska kyrkan, Sensus och Växjös energibolag, Veab."

Det är förstås roligt för Sensus och Svenska kyrkan att klappas medhårs på tidningarnas ledarsidor så investeringen kan nog ses som lönsam - även om vi inte riktigt vet hur och med hur mycket prydveckan sponsrats - med pengar, annonseringar, pålysningar och uppbackningar. Svenska kyrkans fria synod kom dock aldrig i närheten av denna uppbackning...

Jag som varit i Rom ska kanske påminna om Elisabeth Noelle-Naumann som Norberto González Gaitano förtjänstfullt uppmärksammade vid Pontifical University of  the Holy Cross. Professor Noelle-Naumann /aus Deutschland!/ talar om tystnadens spiral.

Det finns åsikter och hållningar man inte kan uttrycka utan risk att isoleras och trampar du snett marginaliseras du, inte bara i en fråga, uppfattar jag, utan i en spiral. Vilka attityder som gäller, vet du som konsument av medierna och forskarna fastslår ett kunskapsgap mellan dem som är "Heavy Users" av tv mm och de som bildar sig på andra vis. De senare förstår världen på ett annat sätt än de förra. Ledarskribenterna har nog uppmärksamt tittat på tv, misstänker jag. De vet vad de ska skriva, även om det skaver lite. Det gäller att gå försiktigt bland majoritetstyranner, politiskt korrekta och självutnämnda minoriteter.

Nog ska vi vara för tolerans men uppmärksamma på den värdegrund som ligger under talet om tolerans, nämligen den att det inte finns någon Sanning. Påpekandet är inte mitt. Det är Norbertos González Gaitanos - och han brukar veta vad han talar om.

På lördag vet Smålandsposten att den stora Prideparaden går genom Växjö stad. Framsynt att redan nu veta att den blir stor - eller handlar det här om en självuppfyllande profetia?

Förra veckan gick jag The Fan Mile Eurovision Contest i Köpenhamn. Det var en promenad från Rådshuspladsen till Kgs. Nytorv. Kunde jag, som inter gillar Melodifestivalen så att jag ska räknas som ett fan, gå där? Skulle jag därigenom tyst och stillsamt räknas in i festivalens fan-club? Borde jag alltså gå andra gator? Men hur kan man ta en allmän plats och definiera den som sitt eget intresse - som i detta fall inte var mitt? Mina frågor lämnades i stort obesvarade av mitt begåvade sällskap. Ni förstår dilemmat dock.

50 kommentarer:

  1. När en viktig fråga är vilken värdering som ligger bakom, skall man inse att "stor", när det handlar om den "stora Prideparaden", inte är beskrivande (stor = inte liten) utan ett värdeord (stor = betydelsefull). Det som deltar har insett vad som är av stor betydelse i dagens kultur och samhälle. De som inte gör det är mindre vetande, som bör hjälpas att förstå hur det förhåller sig. De som motsätter sig är att betrakta som barbarer, som vill riva ner vår tids kulturella landvinningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skäms för att vara Växjöfödd denna vecka...
      Innebär det att jag är " mindre vetande..."när jag INTE tycker om vad som händer och var och hur kan jag få hjälp ? Det låter underbart att jag är -" att betrakta som barbar..." och vilka kulturella landvinningar menas ? De flesta "gamla"kultursakerna som var Växjö och Sverige har ju snart helt förstörts... Och inte att nämna det svenska språket...Skriv en sak och förstå det som en annan betydelse (stor...INTE SAMMA SOM... betydelsefull) Tack och lov att jag inte bor "hemma" mer.Då skulle min titel antagligen vara -terrorist.
      Vänliga hälsningar
      Nisse på Åsen

      Radera
  2. Tänk om vi heterosexuella män kunde få en egen dag då vi kunde manifestera vår udda inställning till sex och samlevnad. Vad befriande det hade känts att i finkostym, skjorta och slips, få tåga Storgatan fram med en svensk fana och Hemvärnets orkester i spetsen. Manifestationen kunde lämpligen avslutas i Stadsparken, med en kall bier och allmän förbrödring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otto: Vilken udda inställning till sex och samlevnad är det du vill manifestera? Den att manliga rockstjärnor skryter om hur många tusen kvinnor de legat med, eller att många torskar, likt polischefen, helst köper sex av flickebarn?
      Vill också gärna veta hur ofta du blivit spottad på eller misshandlad på öppen gata just för att du är heterosexuell.

      Radera
    2. Anna. Vi som vanligen benämns som-” vita heterosexuella medelålders män”- betraktas alltid som lite udda när vi vill delta i en offentlig debatt. När jag skriver vita medelålders män spinner Du genast igång att vi är sexuella monster som våldtar försvarslösa kvinnor o barn. Men vi medelålders heterosexuelle män tillhör en generation som är trogen sin kvinna och värnar sin familj. Det är detta som jag tycker är värt att manifestera.

      Radera
    3. Jag förstår. Du tänker t ex på valdebatten häromdagen, där det var en kvinna men bara sex medelålders vita män!

      Allvarligt så är min mening inte att måla ut män som sexuella monster, men jag har noterat att homosexualitet på den här bloggen ofta förknippas enbart med negativa saker, som något motsatt den "hederliga, riktiga och fina heterosexuella kärleken" och då ville jag påminna om att så inte alltid är fallet.

      Radera
    4. Anna: Alla har rätt att leva sina liv efter eget gottfinnande och skall respekteras. När vi kommunicerar våra medkänslor använder vi sociala koder. Kan vi inte tyda dessa koder blir vi osäkra på vem vi har framför oss och vet inte hur vi skall bete oss. Detta att inte förstå varandra är ett problem för många. Själv har jag svårt att kommunicera en man som beter sig som en kvinna. Under min uppväxt på 40-talet var de homosexuella inte någon naturlig del av samhället, de fanns men sågs inte. De homosexuellas strävan att synas och höras i tid och otid är förmodligen kontraproduktivt om de vill uppfattas som en naturlig del av samhället. Till sist, alla har rätt att leva ut den sexualitet de är födda med.

      Radera
    5. Ok. Men det är just att jag läst åsikten här att de homosexuella inte ska leva ut sin sexualitet som är problemet för mig. Men då tycker vi likadant där.
      Jag själv känner inte samma olust för det som är svårare att definiera, som du (och som fler män än kvinnor gör, vill jag bestämt påstå.) Framför mig i matkön i går stod en hen med långt hår, kjol, tantskor och skägg och mustasch. Jag tyckte det såg underligt ut men kände mig inte hotad av det.

      Jag håller med om att homosexuella ibland beter sig kontraproduktivt och Pridefestivalen i Stockholm är inget som tilltalar mig personligen. Men jag förstår inte den magnifika upprördheten på denna blogg över den heller.

      Radera
  3. Farligt, farligt, att ifrågasätta Tidens gudar, om de än draperats i regnbågens alla färger. Det får nog bli en anmälan. Vem skriver på?

    KJ

    SvaraRadera
  4. Vad är det du sysslar med Dag Sandahl? Hur har du bara mage att gång på gång trakassera och håna en grupp människor som har varit så utsatta i samhället!? För det blir ju dem du hånar! Du borde skämmas! När de äntligen har fått känna acceptans från Svenska kyrkan, då kommer du och ditt anhang med era besserwisserattityder och ert viftande med en 2000-årig skrift där ni, precis som dem som lider av Aspergers syndrom, har plockat fram några enstaka ord från en man som levde i en helt annan kontext med helt andra förhållanden. Varför skriver du inte om Svenska kyrkans förhållande till pedofiler? Jag kan gärna bidra med mina erfarenheter från Växjö stift. Eller talar om vad du tyckte om klockringningen i Jönköping? Detta är vad som diskuteras av dem som inte har fastnat i dessa gamla tirader! Svider det att kvinnor och människor som har föraktats av andra får acceptans, eller gäller det er egen förlorade status i ett samhälle där ni ibland står inför nästan helt tomma kyrkor i era predikningar? Det är inte konstigt för människor i allmänhet vill se människors lika värde! Ja, det vill säga om de inte hör till SD, och då reser ju också Helle Klein och Brunne ragg eller om de är nazister för då låter Boeryd kyrkklockorna dåna!!! Gå ut och gör alla folk till lärjungar...
    Det är nog för min del dags att lämna Svenska kyrkan för tredje gången, och den här gången blir det för gott! Men jag platsar säkert inte heller bland dessa upphöjda och fina människor som anser sig ha fått som sin uppgift att döma andra! Det är tur att Gud finns TROTS kyrkan. För det är jag övertygad om att han gör! Och det är han, och bara han, som dömer och han som straffar. Det senare är jag också övertygad om. Här och nu i detta livet! Det gäller oss alla! Både dig - och mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte du ska gå ur kyrkan på grund av Sandahl, tant lila. Så som ofta bittert påpekas för mig på denna blogg, så är det min syn som "har vunnit" i kyrkan i dag (fast jag vet inte helt vad de inbegriper i "min syn") och som du vet finns många öppet homosexuella präster och en biskop som är det. Det är svårt att hävda att kyrkan som helhet förtrycker homosexuella i dag.

      Radera
    2. Äktenskapssynen är inte det värsta,-även om Dag har harvat mer än nog- som jag uppfattar det, utan feghet, falskhet och manipulationer. Nu är ju knappast detta Dags egenskaper, men han drar ju med sig folk som är sådana, de där Anonym kl. 8.50 och Anonym kl. 11 till exempel. De som arbetar i det fördolda och håller god min och snygg fasad för att rädda sitt skinn! Det skulle behövas en stark vind som rev av dem deras huvor och ställde fram dem nakna i deras oändliga, äckliga feghet!

      Radera
    3. Inte begriper jag hur man kan påstå att det handlar om enstaka ord tagna ur sitt sammanhang, när tanken att kvinna och man hör ihop går som en röd tråd genom Bibeln. Inte heller begriper jag hur man kan avfärda Bibeln som en onödig gammal lunta och ändå betrakta sig som troende.

      Mest noterbart är dock påståendet att Aspergare skulle rycka ut enstaka ord och klamra sig fast vid dem, samt jämförelsen mellan aspergare och bibeltroende, i avsikt att nedvärdera bibeltroende. Därvid har man redan klargjort att Aspergare är något lägre och sämre. Människors lika värde gäller tydligen inte dem med funktionnedsättningar.

      Läste häromdagen en krönika skriven av någon som bett Jonas Gardell att inte använda ordet rullstolsbunden. Han blev skitsur, tyckte att hon var negativ och hänvisade henne till helvetet. Vissa djur är jämlikare än andra, minsann.

      Den Lea

      Radera
    4. Allting har sin plats, jag skulle inte be någon med Aspergers syndrom att göra en analys av ett större innehåll. Lika lite som jag själv just nu skulle kunna klättra i berg!

      Radera
    5. Debattekniken i den svenskkyrkliga debatten är alltid att gå ut hårt och driva en förändring och sedan klargöra att frågan inte är viktig när motargument kommer. Snabbt rösta igenom den och sedan se till att oppositionen inte får någon rörelsefrihet. Detta är vad Dike kallar demokrati och vad nto upphöjer som det normala. Alla som inte gillar detta är aspergare, demokratiföraktare etc. etc.
      Vart tog ärligheten i samtalet vägen?

      Rudbeckius

      Radera
    6. Föd inte den lila tanten, hon är ett klassiskt nättroll som spyr ut osanningar och insinuationer!
      Antony

      Radera
    7. Nej du, Antony,
      nya tant lila är definitivt inte ett nättroll. Skulle ni två tävla i nättrollstävlingen skulle du vinna stort.

      Därmed inte sagt att jag instämmer i så särskilt mycket som ntl skriver men rätt ska vara rätt. Något nättroll är hon icke.

      Radera
    8. Nättroll är det sådana som inte tycker som Antony?

      Radera
    9. Tackar för det, Elisabeth! :-) Du är rättskaffens!

      Radera
    10. Ord mot ord, Elisabeth, så du får försöka att skärpa dig och komma med bevis på att jag far med lögner och insinuationer i paritet med den lila tantens härjningar på nätet!
      PS. Det är nog så att du också är ett litet troll?!
      /Antony

      Radera
    11. Antony, jag härjar inte på nätet, utan jag framför mina åsikter och tankar. Det har man rätt till ,ser du! Har du annat i huvudet än töntiga kommentarer med nedsättande epitet om andra? På min blogg hade du inte blivit publicerad överhuvudtaget! Lägg ner!

      Radera
    12. Aspies är lika olika varandra som normalstörda är. Att anta att ingen aspie skulle kunna göra en analys av ett större innehåll är en grov och meningslös generalisering.
      Om man sedan själv åstakommer en 'analys' av det slag som kommer till uttryck i ntls första inlägg här, ska man kanske inte sätta näsan fullt så högt i vädret.

      Den Lea

      Radera
    13. Har jag personligen trampat Den Lea på tårna, eller vad handlar det om? Du verkar verkligen ha tagit illa vid dig av min kritik.

      Radera
    14. Men snälla nya tant lila. Jag trodde verkligen att det framgått med all önskvärd tydlighet att jag ogillar den nedlåtande attityden mot aspergare. Min åsikt att du pratar strunt i övrigt får du på köpet.

      Den Lea

      Radera
    15. Den Lea, om det ändå vore så väl att jag pratade strunt! Men tyvärr drar Dag till sig en del ynkryggar som hejar på honom och stödjer honom, men själva inte öppet vågar stå för saker som de skriver Och det verkar även finnas präster i Svenska kyrkan bland dem! Man kan säga och tycka vad man vill om Dag, men han står åtminstone för det han säger!

      Radera
  5. Tror du att Gud bryr sig om vilka gator din kropp råkar gå på? Viktigare är väl hur du tänker.
    En anonym en

    SvaraRadera
  6. Göran: Homosexuella utsätts för misshandel i betydligt större omfattning än andra, ibland med dödlig utgång. De begår självmord i större omfattning än andra. I andra länder fängslas de. Självklart är man barbar om man inte vill förhindra detta. Sedan behöver man inte ställa upp på allt som RFSL förespråkar, det gör jag inte själv. Jag själv är helt för en "Prydvecka", det var bästa förslaget hittills på denna blogg, då jag avskyr att få andras sexualitet upptryckt i fejan överrallt. Fast jag lägger ingen värdering i om det är hetero- eller homosexuell sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, om du läser en gång till, ser du att mina kommentarer inte handlar om homosexuella eller homosexualitet, utan om den 'stora' prideparaden.

      Radera
    2. Göran: Men varför då detta motstånd mot paraden? Det är helt obegripligt för mig att se alla kommentarer här. Ingen kan väl förneka att homosexuella utsatts och utsätts för lidande som heterosexuella slipper och även om man inte tilltalas av paraden och gå i den själv förstår jag att man vill hindra någon annan samt att man använder de starka ord som vissa gör om den.

      Radera
    3. Som vanligt fattas ett eller annat ord i min kommentar men det är faktiskt helt avsiktligt. Eftersom jag, som jag skrev, tyckte de andra kommentarerna är obegripliga, så ville jag skriva lika obegripligt själv.

      Radera
  7. "Och deltagarna påminns om folkrörelsernas starka engagemang för likabehandling och ömsesidig respekt till slut kom att omfatta hbt-personer. (Q, då? DS)."

    Det ,måste ses som ett steg i rätt riktning att man har slopat q-et. Med tiden kanske också k-personer (kristna) kommer att omfattas av likabehandling och omsesidig respekt? Finns det en "djupt rotad" religiös läggning som man inte själv kan rå för? Men likabehandlingen och den ömsesidiga respekten ska förstås bara omfatta personer, som inte skadar andra. Det gör k-personer (har vi fått lära oss), men inte m-personer (muslimer). Men stopp ett tag? Är inte fördomar ett uttryck för brist på respekt och ömsesidig likabehandling?

    Varför q-et inte ska vara med är lika självklart som att röda fanor inte ska vaja på kyrkor och offentliga byggnader ens på 1 maj. q = queer är inte en sexuell läggning, utan en kulturform, som visserligen har uppstått bland homosexuella, men inte omfattas av alla homosexuella och nu mest hyllas av heterosexuella, som vill visa att de inte har några fördomar (och därigenom indirekt avslöjar att de brottas med fördomar).

    Så varför pådyvla alla h-personer, b-personer och t-personer att de är "queer"? Ordet betyder för resten underlig. Det är lika galet som att pådyvla alla arbetare att de gillar socialrealism (den i Sovjetunionen påbjudna konstformen) eller alla bönder att de gillar nationalromantik.

    Konstformen queer uppstod som ett slags karikatyr av de fördomar mot homosexuella, att de var "underliga" som vid den tiden var vanliga. På så sätt förlöjligades de som hyste dessa fördomar. Men idag, när denna koppling inte är lika uppenbar, kan q-et, när det ständigt förknippas med homosexualitet, i stället vidmakthålla och förstärka dessa fördomar.

    Vilket är negativt för h-personer, b-personer och t-personer, som i allt väsentligt är "vanliga" människor (alla "vanliga" människor är ovanliga på något sätt), och vill uppfattas som sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt sätt, LFL, att skriva eller tala om homosexuella innehåller så mycket av en Dom och Viattityd att jag tror att du har hamnat helt fel politiskt just nu! För du är väl fortfarande S-märkt- i vart fall på de bloggarna? Med den attityden resonerar ingen som på allvar anser att alla människor har lika värde. Detta är en sorts borgerlig skitfernissa som består i att man ska vara snäll mot dem som man egentligen känner sig överlägsen. Som ett välgörenhetstänkande i stället för ett jämställdhetsperspektiv. Där talade den gamla s-kvinnan från mitt förflutna!

      Radera
    2. Ntl.
      Ja, det var nog något från ditt förflutna, från ditt mycket förflutna. Jag kan tala om för dig att de enda homosexuella personer (två kvinnor) som jag blivit bekant med, iofs mycket ytligt bekant med, är mer "vanliga" än vad du någonsin kan bli. Anser du själv att alla människor har lik värde? Din nedvärdering av mig tyder inte på det. Du projicerar för fullt.

      Vad gäller tillgjordhet kan jag berätta om mitt besök på Pride House 2009. Professor Tina Rosenberg skulle tala. Hon utstrålade en självmedevetenhet, som fyllde hela den foajén, som var stor. I hennes släptåg följde en enormt stor beundrarskara. En man tog mig lite åt sidan och sa: en lite generat: "Det finns konstigt folk i vår rörelse också. Hon tror att hon är mer bög än vi bögar".

      Det kan man tro om dig också. När någon gör något bra (vilket jag anser mig ha gjort med mitt påpekande att de flesta, eller i varje fall många, h-, b- och t-personer inte vill uppfattas som några konstiga typer. Och kanske inte, i varje fall inte helt och hållet, stödjer det budskap som implicit förs fram av Pride-paraderna (eller de mer spektakulära av dessa evenemang).

      Det skrev du själv på din gamla blogg. Men det verkar du ha glömt. Det är som om du inte unnar människor, som du just för tillfället råkar ha ett horn i sidan till, att ha samma åsikter som du själv i någon enskild fråga, utan man ska tydligen köpa hela "paketet". Och exempelvis inte bara ifrågasätta enskilda bibeltolkningar utan ska förneka rakt av att Bibeln är Guds ord.

      Det har ju nyligen varit en mycket konstig diskussion på den när bloggen, om att traditionell svenskkyrklig kristendom tror att en homosexuell läggning är Guds straff för någon av samma person tidigare (innan personen ifråga blev homosexuell?) begången synd. Så har jag aldrig uppfattat den traditionella kristendomen, varken i luthersk eller katolsk tappning.

      Ditt bidrag till den debatten var att du med emfas slog fast att Gud straffar oss, och det redan i detta livet och att Jesus inte alls har tagit på sig straffet för våra synder. Vilket jag däremot tror, varför jag inte tror att Gud straffar dubbelt.

      Att människor kan skada sig själva och andra genom sina synder, är inte detsamma som att Gud straffar dem. Med Guds straff menar vi sådana övernaturliga händelser, varom GT berättar, exempelvis syndafloden, sådant som inte har någon "naturlig" förklaring.

      Radera
    3. Jag tror verkligen inte att man kan förlita sig på att Gud inte straffar en för ens illgärningar också (?) i detta livet. Att inbilla sig att man går fri för att Jesus har dött en offerdöd för ens personliga synder tror jag är en total missuppfattning. Vi får nog skörda vad vi sår. Är man inkörd på det sättet att tänka så ser man också, både vad som händer i ens eget liv och i andras. Visst, det ger en viss ångest, men jag tror nog att det är att närma sig sanningen. Det är med detta som med vägledning. Jag tror även att man kan finna en sådan om man är öppen för detta. Om man sedan följer denna är en helt annan sak.

      Radera
    4. Ntl:
      "Visst, det ger en viss ångest..." Jag tvivlar inte på att din tro ger dig ångest, men det ska du inte lasta andra för. Det ursprungliga påstående, som jag och andra debattörer vände oss mot, var ju att vi tror att Gud har gjort människor homosexuella för att straffa dem för synder som de begått innan de blev (eller upptäckte att de är) homosexuella. Det måste ju har varit alldeles förfärliga synder, som de dessutom måste ha begått vid en ganska låg ålder. Vad har de gjort? Har de varit stygga mot sina föräldrar?

      Förstår du själv konsekvenserna av denna banbrytande teologi? Fokus flyttas i ett huj från den uttjatade diskussionen om utlevd homosexualitet är en synd, och vad som är Guds vilja, till de tidigare begångna synderna, som måste ha varit alldeles förfärliga. Även om vi kommer fram till att utlevd homosexualitet inte alls är någon synd och att samkönade äktenskap är riktiga äktenskap av Gud, så måste de homosexuella vara stora syndare, eftersom Gud har straffat dem genom att göra de sådana de är.

      Själv tror jag hellre att Gud har straffat mig genom att göra mig heterosexuell, och som ett extra straff ovanpå den läggningen har han givit mig den fästmö som jag har. Tänk så enkelt allting hade varit om jag i stället hade haft en fästman. Inga hårda ord, igen "könskamp" för sådant ligger inte för oss män!

      Men jag tänker på min stackars moster som var nästan blind och förtidspensionerad lärare. Hon kände dock igen rösterna, och fick höra från gamla elever, som gått med i den då nystartade Livets ord-rörelsen att Gud hade straffat henne med synskadan för gamla synder, och att hon skulle börja se igen, om hon uppriktigt bad om förlåtelse. När undret inte skedde, var förklaringen att hon inte var stark nog i sin tro.

      Ntl är ju också gammal lärare, och är nu rädd för att kyrkklockorna ska börja ringa mot henne.

      Har nu läst att kyrkklockorna i Jönköping ringde i hela två timmar, och det på order av en rival till Ntl om rektorstjänsten i Ohmn. Iofs förstod jag att det var en ovanligt lång klockringning på sådär en halvtimme. Men två timmar, som om det gällde att kalla ut all vapenföra män till krigstjänst.

      Omdömeslöst! Det kan leda till tvång att begära polistillstånd för både klockringning och böneutrop. Jag har väl tänkt det någon gång vid klockringning under midnattsmässor. Det är ett föfärlig dån i städer och byar med bostadsbebyggelse i kyrkornas omedelbara närhet.

      Och är de verkligen bästa sättet att uppmana medlöpare till nazisterna att hoppa av? Eller bara en symbolhandling av samma slag, som de samkönade kyrkvigslarna uppfattas av vissa präster? Jag läste på en vigselvillig präst blogg att dessa kyrkvigslar är en symbolisk sanktion av ändringen i äktenskapslagen. Alltså inget "the real thing". Kyrkan har nedkallat gudomlig stadfästelse av ett riksdagsbeslut.

      Detta är religionssociologi och inte teologi. Och det var förstås också domedagspredikningarna under 1800-talet, när präster o senare frikyrkopastorer lojala med stat och arbetsgivare hotade olydiga drängar och pigor med både eviga och timliga straff. Korset och Jesu offerdöd lyste med sin frånvaro.

      Det kunde man få ångest av. Men bekännelsetrogen kristendom är det inte.

      Radera
    5. Sanningen är inte beroende av vilken etikett man sätter på den. Och verkligheten låter sig sällan indelas i fack. Det måste vara skönt att höra till dem som alltid är och har RÄTT!

      Radera
    6. Det kan ju hända att jag har fel, men jag tror inte att Gud har gjort en enda människa homosexuell för att straffa honom eller henne för att hon /han har syndat. Att Gud har skapat alla människor, vet vi. Men vi vet inte vad läggningen beror på. Om Gud har gjort människor homosexuella, så är det väl Guds vilja att de ska vara det. Men det är absolut inget straff. Försök fatta konsekvenserna, ni som tror detta. Det kommer ju att bli en massa spekulationer av typ :"Och vilka synder har du begått, eftersom Gud har straffat dig på detta sätt?"

      Radera
    7. Men snälla du, LFL, jag har väl inte med ett ord nämnt att Gud har straffat genom att göra någon homosexuell!!!
      Jag har inte en sekund inbillat mig att ett straff ser ut på det sättet. Försök att hålla isär saker!

      Radera
  8. Det verkar som om domkapitlet i Växjö fått ännu ett känsligt ärende att behandla: http://www.exponerat.net/biskopsassistent-anmaler-politisk-klockringning-i-jonkoping/
    Hårda tider väntar en kyrka som vill hålla den ideologiska linjen ren och obefläckad
    av skadligt inflytande från ovärdiga element. Igår gick jag en promenad i Lund; just som jag gick där ringde klockorna i domkyrkan. -- Hur kunde de veta, tänkte jag, att det gick en sverigedemokrat förbi just då? Bäst att inte gå så nära nästa gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har i Lund en utkik stationerad i västra domkyrkotornet vardagar mellan kl 09.00 (+akademisk kvart) - 18.00, som vid närmande av misstänkta fysionomier trycker på klockknappen. Helger, morgnar, kvällar och nätter är alltså säkra!

      KJ

      Radera
    2. Kyrkklockorna ringde i söndags när jag var på väg in i kyrkan. Ringde de mot mig? Jag kanske inte fattar galoppen alls, men jag trodde att klockorna ringde för att samla och inte skingra. Kanske ska jag hålla mig undan även på söndagarna så kanske de slutar ringa? Om de ändå ringer kanske det ändå inte var mot mig? Vem vet vilken åsikt jag eventuellt hyser som kyrkan anser att man ska varna för nästa gång. Jag menar på västkusten ringde man förr i tiden en kvart innan gudstjänsten då prästen vandrade fram i mittgången, det kanske också var en varningsringing eller motringning, ty på västkusten fanns det många svartrockar som man kunde tänkas vilja ringa mot.
      Står det förresten något i kyrkoordningen om motringningar? Jag kanske har missat det med? Förresten hörde jag kyrkklockorna i Uppsala i samband med ett kyrkomöte, de kanske varnade för partipolitikerna? Nu är det förvirrat, jag tror Wejryd måste skriva en understreckare i svenskan och reda ut begreppen. Vi måste också lära konfirmanderna att skilja mellan samlingsringningar och motringningar, annars kanske de kommer rantande vid fel tidpunkt och uteblir vid fel.
      "Varför kommer de inte när vi ringer?" För att vi ville att de skulle försvinna när vi ringde!

      Rudbeckius

      Radera
  9. Menar alltså biskop Göran att barbarna inte står för dörren utan redan finns mitt i bland oss?

    SvaraRadera
  10. Sverige är ett fritt land för dem som tänker och säger och skriver samma saker....
    är...kanske utesluten nu när jag kommenterade från gruppen - Gamla Växjöbilder... där det visades en regnbågsflagga på residentet.
    En av kommentarerna var-Kul bild ...och jag skrev-Vadå kul bild...Vilket land är detta...
    Jag blev borttagen vilket med förde att jag ännu en gång skrev..Och frågade om jag blivit utesluten och ett fritt Sverige...även detta blev borttaget.. Ha är det på detta sätt "demokratin" Sverige verkar idag.
    Dag S se upp Stashi verkar ...
    hälsningar
    Nisse på Åsen

    SvaraRadera
  11. Måtte inte domkyrkans klockor ringa på lördag! Man vet ju inte om det
    är för eller emot prydnadspromenaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa är väl om man gör upp en lista på vilka man ska ringa MOT i kyrkklockorna. Kanske yttersta vänstern också? Jag är, som jag har skrivit på andra håll, så tacksam över att inte Boeryd hade tillgång till kyrkklockor när jag var rektor och han skolpräst i Oskarshamn, för jag är övertygad om att han gärna hade ringt MOT mig då! Det gäller att hitta dem man måste bekämpa nämligen! Detta är så klart inget försvar för nazismen, men man ska akta sig för så att inte man polariserar i stället för att man gör gott med sina tilltag.

      Radera
  12. Har Grönköping Pride redan ägt rum? Eller kommer frkn Ada A:son Susegårdh och kyrkoherde Hilarius Boklund snart att sluta upp bakom regnbågsfanorna?

    SvaraRadera
  13. Lilla Växjö har en bit kvar innan denna nivå nås. Se filmen nedan genom att kopiera meningen i din webbläsare:

    "Wicked, Wicked Tel Aviv, Israel is Gay Mecca of World"

    SvaraRadera
    Svar
    1. En brunskjorta som du hade väl öika gärna kunnat länka till Notdfront?!
      /Antony

      Radera
  14. Smålandsposten påpekade också att det finns ett censurerande drag inom pridetraditionen. Alltså kritik mot Pride. Regnbågsflaggans röda färg representerar enligt flaggans skapare, Gilbert Baker, liv. Orange helande. Violett ande. Regnbågen är också en biblisk symbol. Så vad har ledarskribenten fattat fel? Gud har lovat att när regnbågen går upp ska han tänka på sitt förbund med jorden där han lovat att det får räcka med att utrota i stort sett allt mänsligt liv och allt djurliv en gång. Varje gång Gud ser detta optiska fenomen, som bara ses från jorden, har han lovat att tänka på detta med att han inte ska utrota allt liv på jorden. Han måste tänka på det varje dag-efter sitt löfte. /Olof Olsson

    SvaraRadera