söndag 24 augusti 2014

Oaktsamhet i Kyrkans Hus och ny neologi

Tidningsbudet hade insjuknat, förstod jag, för tidningarna kom sent i går. Någon fick kallas in eller köra dubbla pass, tänkte jag. Riktigt så var det inte. Distributionsbilen hade kört på en älg och hamnat i diket, sas det, så tidningarna kom inte till tidningsbuden förrän kring kl 6. Men tidningen delades ut. Tappert folk, tidningsbuden. "Ingen var arg", sa det tidningsbud jag pratade med när jag konstaterade att somliga dagar på jobbet är värre än andra, om abonnenterna. Då var klockan 11 och Mohedadagarna pågick intensivt - men det fanns fortfarande tidningar att köra.

Jag läste alltså Svenska Dagbladet först efter att jag ätit frukost så jag var mätt, glad och belåten. Kyrkostyrelsens presidium hade begått en artikel om Irak Ge förföljda en fristad i Sverige. Det kan man förstås tänka sig. Motsatsen kan man inte tänka sig, dvs att förföljda inte skulle få en fristad. Fast det var ju politiken en gång när det begav sig i ett av våra grannländer.

Frågan om hur rätten ska värnas i Irak/Syrien ställs inte. Gevärspipor brukar inte vara fokus i kyrkliga uttalanden, men vapen finns till för att skydda människor och upprätthålla rätten. Frågor om vad som historiskt ställts till i Irak, ställs inte heller. Är det inte sant att Irak är en konstlad stat, sammanhållen av Saddam Husseins brutala regim och efter US-invasionen så fanns inget kvar att hålla ihop - så vad bör då göras? Ska Sykes och Picot kallas ut ur sina gravar? Eller ska IS få fullborda sitt program medan Europa tar emot dem som lyckas fly?

Jag bor inte i en stadsdel i Sverige där vi nu kommer att få människor från Irak, somliga anhängare till IS och andra förföljda av IS. Jag läser dock att den fruktansvärda situationen i Irak inte får användas för att polarisera mellan kristna och muslimer. Frågan är bara: varför inte det? Därför att denna mordiska gren inte är islam? Hur var det då islam utbreddes i Nordafrika eller på Balkan? Jag säger inte att islam är en mordisk religion. Den vill alla väl. Och jag inser att doktorns kniv är vänlig men gör ont. Ett tag. Bara ett tag. Sedan blir allt bra. Är det inte så IS tänker? "Vi skär bort en liten men högljudd opinion" Den värsta ondskan är den som klär sig i änglakläder och repliken om att skära bort den där lilla högljudda opinionen har jag hämtat från kyrkomötet och Kerstin Bergman (S). Man kan tydligen anständigtvis tänka just så - medlen för bortskärande diskuterar jag inte här.

Lite oprecist blir kyrkostyrelsens presidium i sitt tal om dem som hotas av förföljelse på grund av sin religion. Borde inte Svenska kyrkan särskilt fokusera på de medkristna, de som vi är en enda kropp tillsammans med?
"Så länge det finns tid skall vi därför göra gott mot alla människor. framför allt mot våra trosbröder." (Gal 6:10)
Vad betyder det annars att vara delar i samma kropp om vi inte gör det där "framför allt"? Rör inte mina syskon i tron för då ska du få på moppo - är det inte något av detta som borde sägas?

Nå, bra att det skrevs något, kanske.

Jag kollade e-postlådan för att se hur uttalandet förankrats i kyrkostyrelsen. Det är dock Svenska kyrkan som uppmanar svenska politiker och migrationsmyndigheter.
Jag hade inte sett eller hört något tidigare och i lådan fanns nog något. Men icke!
Det är alltså Antje Jackelén, Wanja Lundby-Wedin och Mats Hagelin som själva framträder som Svenska kyrkan.
Jag gillar inte det.
Vi har en annan och mer demokratisk struktur på papperet och vi har snabba kommunikationsmedel. En ärkebiskop kan stiga fram och uttala sig som ärkebiskop, med den betydelse ett sådant uttalande har. Men glidandet mellan ärkebiskopsämbetet och kyrkostyrelens presidium blir fel om det inte är förankrat genom beslut i styrelsen. Då använder några i styrelsen kyrkosystemet i eget intresse. Det spelar inte någon roll att syftet var gott. Det blir fel - och svagare - då.

Jag ska denna söndag försöka klura ut hur man tänker i Kyrkans Hus när uttalandet inte ens först tillställs styrelsen via e-post. Jag har skarpt hutat åt folk som talar om Führerbunkern och Führerhauptquartier. Så får ni inte säga. Jag erkänner att jag denna morgon drabbades av betänkligheter. Var jag för skarp i mitt åthutande?

Annars tänker vi denna söndag på Sellergren som firas i Hälleberga. Hans omvändelse ligger 200 år tillbaka i tiden och var i läran en omvändelse från den tidens teologi, den nya lära där man trodde på Försynen och inte talade märkbart om Jesus. Kommer det en präst av den nya neologins sort som blir omvänd och verktyg för en ny kyrkväckelse? Eller är det många som vid firandet av Sellergren upptäcker att vår tid är den nya neologins tid och därför på nytt försöker förstå kyrkoväckelsens bestånddelar: Jesus, Skriften, Kyrkan och den människa som Guds gode Ande alltid söker, för att nämna något som en kyrkväckelse innehåller.

22 kommentarer:

  1. Så vart den demokratiska folkrörelsen Svenska Kyrkan avslöjad med byxorna nere!

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  2. Jag konstaterar med glädje att också nu Dag åberopar den demokratiska strukturen i Svenska kyrkan och dess betydelse.

    Tji fick alltså de, som i denna bloggs kommentatorsfält har ironiserat över demokratin och ständigt satt den i motsats till Guds ord - som om demokratin och evangeliet vore oförenliga.

    -Vackert Dag! Men Du har ju också utifrån Dina positioner i kyrkoledningen stor erfarenhet i saken.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstaterar att BOD lagt en snygg boll i krysset. Fråga är om DS dock inte tillämpar ett nytestamentligt ord:

      -Med det mått du mäter skall du mätas.

      Lars Jensen

      Radera
  3. Kanske är det hög tid att ur våra gömmor gräva fram 1980-talets "rör inte min kompis"-märken!

    Jag i Halland

    SvaraRadera
  4. BOD

    Om Du lärde dig att läsa innantill och dessutom förstå vad Du läser skulle Du insett att det knappast är någon som ifrågasätter demokratin . Detta vare sig inom kyrkans sfär eller i det profana.

    Vad jag och en del andra vänder mig mot är demokrati i frågor som inget har med demokrati att göra eller som man i kyrkomötena åtskilliga gånger nu gjort negligerat Guds vilja i den heliga demokratins namn.

    Tyvärr tror jag inte Du äger förmågan att inse skillnaden .

    //HH

    SvaraRadera
  5. Kyrkans demokrati är inte som den sekulära politikens demokrati, vilken inte sällan uppträtt som majoritetsdiktatur och även "minoritetsdiktatur". Jag har hört dåvarande äb Olof Sundby säga att han sina sämsta stunder trodde att han var svenska kyrkan. Skriver man i svenska kyrkans namn måste det vara förankrat. Inte kan en, två eller tre göra sig till svenska kyrkan. Det går inte att åberopa den successiva uppenbarelsens deliberativa process. Inte heller skulle Jesus uppmana oss till det även om han lovar att vara med oss. Med Hebreerbrevet och Chesterton kan vi dock åberopa "de dödas demokrati".

    SvaraRadera
  6. BOD

    Jag tycker episkopalitet är något bra o att partipolitik är en svår synd (typ dödlig cancersvulst) i kyrkokroppen.

    Min biskop har varit mycket snabbare än ÄB:n. Jag stormtrivs i Kyrkan utan politruker, men med biskopar av riktig tåga o virke.

    Låt politrukernas hittepåverk få självdö.

    Vincit omnia Veritas!

    SvaraRadera
  7. En eller två rader om kyrkans flera decennier långa tradition att ta emot flyktingar, flera enskilda församlingar och inte minst klostren i Alsike och Östanbäck, hade väl varit på sin plats. Och att det skedde långt innan statsministern tog sitt initiativ, och då konkret och inte som ett tidningsinlägg i efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med!! Bröderna i Östanbäck och systrarna i Alsike har gjort stora osjälviska insatser för att hjälpa flyktingar. Det vore inte mer än rätt att detta uppmärksammades!!
      Sellergren i Hälleberga och Andens verk där är ett under att be om i vår tid. Dessvärre har den stora klåfingrigheten varit framme och tagit bort såväl ämne som texter så att det inte ska gå allt för enkelt. Evangeliet med Jesu domsord över Korasin och Betsaida var väl inte tillräckligt inklusivt, men det har viktiga lärdomar för Jesu nutida lärjungar.
      F Pierre

      Radera
  8. Jag kan ju till Lars Jensen kontra med orden:
    -Man skall ej kasta sten från glashus!

    Och HH avgör tydligen i ensamt och upphöjt majeståt vilka frågor som inte har med demokratin att göra. Låt honom förbli i den (van)föreställningen)!

    Annorzzz synes behöva fundera över hur trivseln är i vår sekulära demokratiska system med de föraktade s k politrukerna som valda företrädare. Är den månne lika dålig där som den påstås vara i kyrkan?

    Thomas Andersson, slutligen, far nog heller inte illa av att tänka i samma banor.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  9. Det gemensamma för alla kommentatorer på denna blogg är att de i yttre bemärkelse saknar betydelse. Det som skiljer oss åt är de av oss som vet det och de som inte vet det. Bara en tanke denna söndag, då den oomvände Johannes ställd framför Jesus och ett barn sedan Jesus vänt sig om och besvarat både frågan om sin gudom och de oomvända lärjungarnas spekulation, och då öppnar han munnen som ensam skildrat evangeliet utan att nämna förklaringsberget, fast han varit där, men då är han inte längre den oomvände Johannes, utan en som sett både vad förklaringens berg visar och vad han i dag får se: två, inte utan anledning, två barn. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  10. SvK finanspolicy 6.2.3.2: Svenska kyrkan avstår från placeringar i bolag som i icke obetydlig omfattning tillverkar eller säljer vapen eller krigsmateriel.

    Antje, Wanja och Mats: "En FN-strategi är nödvändig för att kunna bygga fred och säkerhet i regionen, till att börja med genom skapandet av en skyddszon."

    Här är ännu ett glapp. Längre kan ju inte kyrkans företrädare gå. Andra, med en annan policy, får ta det ansvaret att försvara skyddszonen, så blir kyrkan nöjd. De som smutsar ner sig ska inte förvänta sig något tack från SvK.

    Kan ju inte begära det omöjliga av SvK. Ingen verkar i dagsläget kunna samla ihop en insats som sätter stopp för förföljelserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erfarenheterna från Afghanistan och Irak, samt kanske även Libanon och Somalia, är kanske inte så uppmuntrande...

      GG

      Radera
    2. Precis, GG, eller erfarenheterna från Libyen. Frågorna kan ställas till Jackelén.

      En skyddszon på marken är något annat än en flygförbudszon. Ärkebiskopen vill att det skapas en skyddszon. Hon borde få frågor om detta. Vad händer när försvararna av skyddszonen angrips och behöver få förstärkningar? Jo, snart är det krig utom kontroll. Detta borde ärkebiskopen få utreda. Att man kan föreställa sig på förhand vad man ger sig in i och vilken uthållighet, vilka insatser som krävs. Samt hur det ska ske när man inte vill befatta sig med vapen.

      Radera
  11. BOD

    Jag vet inte om det gått dig förbi att Kyrkan överlevt 2000 år, UTAN polisk inblandning.

    Är du präst, kan du inte vara politiker. Sen har Kyrkan en stor samhällelig påverkan.

    Men politik o Kyrka är väsensskiljt.

    Det är jag inte ensam om att gilla. Att SvK gått sina egna konstiga vägar o hamnat i knäet på makthavarna. Ett sånt giftermål blir alltid olyckligt.

    Ja den som gifter sig med samriden blir snart änka.

    Allt Gott

    SvaraRadera
  12. BOD

    F ö blir ett PK-samfund bara irrelevant.

    Salt ska ge sälta. Ljus ska brinna o lysa. Klippor ska vara fasta o trygga, när åsiktsvindarna piskar på.

    Allt Gott

    SvaraRadera
  13. Annorzzz!

    Tänk att jag måste påminna Dig om att många präster är just politiker -valda i god demokratisk ordning skall tilläggas. Är de alltså odugliga som präster därför? Frågan behöver ju egentligen ej ställas, därför att svaret är givet på förhand: NEJ ,NEJ, NEJ!

    Det är alldeles utmärkt om flera präster, teologer och humanister i allmänhet engagerar sig i politiken och samhällslivet; de tillför nämligen en dimension -kalla den gärna den själsliga - som i dag i stor utsträckning saknas.

    Politik och kyrka är inte alls två oförenliga storheter. Tvärtom - se mina tidigare meningar - griper kyrkan in på ett synnerligen positivt, uppbyggligt och önskvärt sätt i det politiska arbetet: dess värderingar om människans okränkbarhet, integritet och värdighet måste på ett helt annat sätt än i dag påverka besluten.

    Tänk nu efter en gång till och se härsambandet mellan just kyrkans budskap och värderingar å ena sidan och demokratins å den andra: allas lika värde, frihet, trygghet, solidaritet, ansvar för medmänniskan, etc,etc.
    En samhälleligt engagerad präst får nya och breda erfarenheter genom sitt engagemang i den demokratiska politiken. Han eller hon får också ett bredare perspektiv, tänker och handlar mer långsiktigt, förhastar sig inte.
    Med Gud som ledstjärna i det politiska arbetet kan allt bara bli positivt.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD

      Jag tror du faktiskt inte har förmågan att se omvärlden på annat sätt än du själv ser det.

      Jag tror inte ett piss på att sammanblanda politruker o Kyrkan.

      Jag har sett hur man just förstört SveK på just detta sätt; att istället för magistratet få kungen/partierna som styr mot grundstötning...

      SveK är en kyrkohistorisk återvändsgränd. Universums mest politiserade samfund, med ekumenisk kollisionskurs o ett folk som totalt tappat intresset.

      Vart finns relevansen, sältan, ljuset där. Vem läser o tar in dagens seglora? Den som är så undernärd att man hämtar näring här är inte frisk...

      Lycka till i bränningarna näråsiktvindarna blåser upp till folkstorm.

      På Klippan!

      Radera
  14. Bröderna och systrarna i Östanbäck och Alsike, är inte de såna där s k suspekta svartklädda människor som tror att Bibeln är Guds ord?
    /Sub versus/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just precis!

      Elaka Katten Måns

      Radera
  15. Annorzzz,
    Om Du inte tror ett dugg (bättre ord än Ditt för samma sak) på demokratiskt valda företrädares plats i kyrkan, är ju frågan vad Du tror på.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. BOD

      På Kyrkans frihet o självbestämmande.

      På en, helig, kata holicos o apostolisk/episkopal Kyrka.

      Den som ni valde bort - för en politifierad/uppsplittrad "avfolknings-salighetsverk".

      Hon ska bestå, det har Han lovat.

      Radera