söndag 6 september 2015

Biskop Dalman

Men hur kul är detta?
Samtidigt som biskop Dalman vigs, faller störtregn över hans stift och Hallsberg är i ett katastrofläge. Hur det är i Västerås stift vet jag i skrivande stund inte. Kan det vara så att folket i Hallsberg bevittnar ett tecken - och vad säger då det? Tecken skola visa sig ...

Nej, jag vill inte förstöra någon feststämning. Men hur förhåller sig sambandet mellan nutida biskopsvigningar och oväder eller tillbud? Minns Jenkins som blev ärkebiskop i York och då brann abbeyn. Här finns något att fundera över.

51 kommentarer:

  1. Ett exempel på magiskt tänkande, Dag. Såvida det inte är på skoj, men det tror jag inte. Man skulle också kunna betrakta mängden av vigningar av bedömt goda biskopar, och söka efter händelser inom en viss radie från vigningen. Vilket förmodligen vore ett pyramidalt slöseri med tid. Du kanske skulle köpa några trisslotter idag, Dag? Varför slog inte Gud till lite hårdare? Kanske han bara är måttligt irriterad. Här finns något att fundera över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Åjo! Nog är det på skoj. Ett bra skoj kännetecknas ofta av en viss makaber trovärdighet.

      (Om inte, delar jag helt Olof O:s synpunkter.)

      P

      Radera
    3. Jag tycker det är bra och sunt, P, att du tror detta är på skoj.

      Radera
  2. York Minster
    Kh på landet

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag är god vän med Johan Dalman, bevistade jag (deltog är att säga för mycket) dagens högtid i Uppsala. Några egenheter noterade jag:

    Kungörelsen, som lästes upp, meddelade att han blivit vald till biskop "vilket kyrkostyrelsen bekräftar". Vad betyder det? Kyrkostyrelsen har väl inget att tillägga till valet? Borde inte kungörelsen utfärdas av stiftets domkapitel? Är det här ytterligare ett tecken på att kyrkostyrelsen betraktar sig som ett consistorium generale? Är Strängnäs stift bara en distriktsavdelning av organisationen Svenska kyrkan? (Motsvarande naturligtvis för Mikael Mogren och Västerås stift.)

    Förkunnelsen tog sin utgångspunkt i episteln Ef. 4:1-6. I skriftetalet uppmanades vi att rannsaka oss inför uppmaning: "Ha fördrag med varandra." Jag tänkte att det nog är fler än jag som inser (borde inse) att det har brustit i detta.

    Det talades naturligtvis, efter söndagens texter, en hel del om kristen enhet. Varför kom jag att tänka på S:t Jakobs brev: "Bli ordets görare, inte bara dess hörare"?

    En bit av professionell optismism fick vi också, genom att Antje Jackelén meddelade att vi befinner oss i en tid, då förtroendet för vår kyrka har ökat markant. Läser de inte statistik i Svenska kyrkans ledning?

    Man kan också notera att vid citat ur Efesierbrevstexten nämndes inte Paulus vid namn, det talades om "brevskrivaren".

    Något om vattenmängderna i västra delen av Strängnäs stift nämndes inte, däremot, vilket man ju kunde förvänta sig, en hel del om båtflyktingarna på Medelhavets vatten. Att det är ett ämne som berör oss, skall inte förnekas. Men det tog en lång stund innan framgick att det var ett vigningstal det handlade om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man förbereder kanske det sista steget i Den Stora Taktiska Reträtten::

      Först nedläggning på landet, sedan i städerna, därefter läggs stiften ned. Kvar blir till sist bara en central administration. Kanske med fina tjänster som titulärbikopar av redan utrymda stift?

      Undrar om ens den centrala administrationen sedan gitter gå i söndagsmässa?

      GG

      Radera
  4. PS. Vi stod upp när kungen tågade in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh! Hela kungafamiljen gick regelbundet i den kyrka jag och min far jobbade, då barnen gick i förskola där och min far lärde kungabarnen att sjunga fina kristliga barnsånger. Och när drottningen en gång kom ensam till familjegudstjänsten frågade prästen hur det stod till med maken. Och det tycker jag var en bra fråga.

      Radera
    2. Var gick kungabarnen i förskola?!
      Antony

      Radera
    3. Kungabarnen gick i Kyrkans förskola i S:ta Birgitta kyrka, i den heretiska, postkristna organisationen Västerleds församling.

      Radera
    4. Tänka sig, och då är det enligt Successionordningen så att de måste bekänna sig till den rena evangeliska, protestantiska läran (där monarken har "tolkningsrätten") så det är kanske fallet att S:ta Birgitta är en evangelisk, protestantisk, ö i ett postkristet hav?
      Antony

      Radera
    5. Nja, jag vet inte, Antony. Jag vet bara att en del av kungabarnen blev riktigt välartade, trots en del av deras föräldrars beteende, och det torde väl i stor grad bero på min pappas barnsånger. Eller kanske rent av på mig, då min pappa brås väldigt mycket på mig.

      Radera
  5. Får man tro http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1309133 och dess referat av vigningen, hade de jättekul-det finns en jättekul bild av det på samma ställe. Som ett eko på Dags blogg ovan kan man läsa: "I direkta tilltalet till de nya biskoparna konstaterade ärkebiskopen att de blir biskopar i en tid då förtroendet för vår kyrka har ökat signifikant och då förväntningarna om möjligt ökar ännu mera." Minsann!

    SvaraRadera
  6. Det som jag funderar över är att det har regnat hela dagen även här i Stockholm, men just när jag började skriva denna kommentar tittade solen fram! Som så ofta när jag kommenterar.
    Är Dalman en ond man då Gud lät det regna? Men jag såg att hans konkurrens bestod av två kvinnor. Ja, det är hemskt med denna kvinnodominans i kyrkan! I synnerhet bland dem som inte blir valda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där :-) Jag tror ingen av biskoparna är speciellt ond. Senast jag tittade på intervjuer av kandidater till ett biskopsval slog det mig hur förutsägbart tråkiga de var. Den klassiska frågan om att nämna en dålig egenskap hos sig själv besvarades i ett fall med det lika klassiska att hen gärna vill få saker gjorda och då kan bli lite otålig. Alltså den dåliga egenskapen är egentligen en god sådan. Fantasilöst, men vem vill bekänna offentligt. Det är bara min bedömning från någon dryg timmes tittande på intervjuer. Vill man ha en riktig skitstövel finns nu bara Papa Emeritus III, tyvärr.

      Radera
    2. Olof: Sådana svar gör mig inte bara uttråkad utan riktigt förbannad ibland. Nu kanske inte en biskop just svarar att både den sämsta och bästa egenskapen är att han eller hon är "för snäll" men annars är väl det det mest förutsägbara, följt av "att jag är för envis" eller just "otålig".

      Jag får alltid lust att elakt säga "vad fint för dig att det är att du är för snäll som känns jobbigast för dig, andra kunde kanske tänka att vi alla som lever i välstånd (undantaget de senaste dagarna kanske) för det mesta skiter i att folk lider och svälter och små barn dör, fast vi kunnat förhindra det."

      Fast att vara medveten om "vår likgiltighet inför andras lidande" gör givetvis inte heller mig till en bättre människa. Det blir man när man gör något, inte tänker insiktsfulla tankar om sakernas tillstånd.

      Radera
  7. Ordet blev kött... Kom och se. Hoppas att de nya biskoparna kan bevara sin kristocentriska utgångspunkt och inte frestas till eftergifter när anpassningskraven kommer eller att de mals ner i politiserings och sekulariseringskvarnen. Må Han bevara dem som "låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken kristocentrisk utgångspunkt är det som den universalistiske stiftchefen i Strängnäs ska bevara?!
      Antony

      Radera
    2. Jag hoppas att han läser och utgår från hela Johannesevangeliet och förkunnar att Ordet blivit kött och tog sin boning bland oss och att han eleverar det konsekrerade brödet ( Ordet som blev kött gjorde med sitt Ord brödet till sitt kött.. ) och att han yttrar Orden "Se Guds lamm som borttager världens synder, saliga de som är bjudna till Lammets måltid.

      Radera
    3. Om man gör och säger det du hoppas på, men samtidigt förkunnar en universalistisk lära samt en hedonistisk antropologi, vad är man då?!
      Antony

      Radera
    4. Även påve Franciskus verkar i detta nu vara anklagad från vissa håll att inte riktigt göra det han säger. Det finns till och med de som menar att familjesynoden är riggad med syfte bl a att öppna för samkönad vigsel inom RKK. Frasse kan minsann överraska.

      Radera
    5. Antony, var har du hört Johan Dalman förkunna en universalistisk lära och predika en hedonistisk antropologi?

      Eller förutsätter du bara att det är ett villkor för att bli biskop?

      Bo Rydén

      Radera
    6. Det var i sanning ett "goddag yxskaft" svar på min fråga! Jag vet inte vilka konspiratoriska stollekällor du har ang familjesynoden men jag hoppas att du redovisar dem. Vad det gäller stiftchef Dalman så är universalism och hedonistisk antropologi något som vederbörande själv har "predikat" vid ett antal tillfällen, varför min fråga ännu är obesvarad. Vad är Dalman?!
      Antony

      Radera
    7. Bl.a. då Dalman kandiderade till ÄB så uttryckte han sig tydligt universalistiskt och han har vid många tillfällen varit en profilerad hbtq-livsstilsförespråkare samt hävdat att prästkandidater måste vara lojala mot den hedonistiska "äktenskaps"-ordningen.
      Antony

      Radera
    8. Jag vill revidera frågan om dr Dalmans inställning till prästkandidater som vägrar viga homosexuella par. Stiftchef Dalman har sagt att han inte vägrar prästviga sådana kandidater, men att han inte tycker om den uppfattningen.
      Antony

      Radera
    9. Anthony! jag syftar på Edward Pentins nya bok "The Rigging of a Vatican Synod? An investigation into alleged manipulation at the extraordinary synod on the family". Cardinal Baldisseri verkar inte vara särskilt katolsk ortodox eller?

      Radera
    10. Tack, Thomas Andersson, för källhänvisningen, jag ska höra mig för om trovärdigheten hos författaren. Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Vad är Dalman?
      Antony

      Radera
    11. Glömde att skriva, till dig Thomas Andersson, att du är sannerligen bra på att bygga halmgubbar, i detta fallet en med kardinalstalar. Om du vill jämföra "katolicitet" och "ortodoxi" mellan moderata katolska biskopar och Svkys nomenklatura, så måste vi nog gå flera generationer tillbaka hos Svky för att övningen ens ska bli meningsfull. Äpplen och päron, du vet!
      Antony

      Radera
    12. Antony! Jag håller med Dig att svenska kyrkan är sekulariserad och ockuperad, men trots att RKK inte är lika sårbar som en nationalkyrka måste du medge att det finns enorma problem ävev inom RKK och i många fall förskäckligare teologi än vad någon i"svek" kan tänka sig. Det räcker att läsa Katolsk Visions blogg för att få bekräftelse på Augustini utsaga att det finns mycket katolskt utanför Rom och mycket okatolskt inom Rom.

      Radera
    13. Katolsk Vision representerar den Katolska Kyrkan ungefär med samma auktoritet som Syndikalisterna representerar den svenska staten. Det är en närmast väsensskild nivå på "problematiken" i den Katolska Kyrkan och förfallet i Svky!
      Antony
      PS. Vad är Dalman?

      Radera
    14. Johan Dalman är en människa som Du och jag skapad av Treenig levande Gud till att bli Honom lik. Att han även är det som vissa kallar "stiftschef" i Strängnäs stift och andra biskop i Strängnäs stift är av sekundär betydelse. Kom ihåg att biskop Anders har sagt att det dop han en gång för alla har döpts i har skett i svenska kyrkan som du kallar postkristen sekt. Dock är det giltigt enligr RKK.

      Radera
    15. Dr Dalman är döpt (det kan man bli även i sekter och f.ö. var Svky 1960 ett evangeliskt-lutherskt samfund) det förnekar jag inte, men vad blir innehållet i ett "episkopat" då ämbetsbäraren så tydligt avviker från apostolisk lära?! Så, bäste herr Andersson, vad är Dalman (förutom en döpt individ av arten homo sapiens)?
      Antony

      Radera
    16. Vem är Du Antony? Är det Ditt riktiga namn? Eller är Du egentligen "anonym" som inte vågar framträda? Även Du skall stå inför Kristi domstol.

      Radera
    17. Det är meningslöst att föra en diskussion med herr Andersson, som glider undan likt en konståkerska, bygger halmgubbar av hela åkerfält och producerar "goddag yxskaft" svar lika fort som man stavar till heretiker!
      Frågan gällande vem dr Dalman är blir nog obesvarad?!
      Antony

      Radera
    18. Frågan gäller förstås " vad Dalman är"...och inte vem han är.
      Antony

      Radera
    19. Är "extra ecclesiam nulla salus" sann katolsk lära herr Antony eller vem det nu kan vara?

      Radera
    20. I rest my case.
      Antony

      Radera
  8. Nu kan vi väl i alla fall vara överens om att den apostoliska successionen definitivt är bruten när en ogiltig ÄB viger två män vilka blir ogiltiga biskopar och som i sin tur kommer att viga ogiltiga präster. Efter denna dag kommer kanske LÄROsuccessionen att bli viktigare än VIGNINGS-successionen, dvs att präster förkunnar Ordet i apostolisk efterföljd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem av de nuvarande biskoparna står för en lära som är värd att "ta emot" och "föra vidare"?

      Radera
    2. Den apostoliska successionen finns nu endast i Missionsprovinsen. Låt oss tacksamt konstatera detta. RK

      Radera
    3. När man skriver att den apostoliska successionen nu finns "endast i Missionsprovinsen" vilken världs- och kyrkobild har man då? Bara i Sverige finns ett tiotal kyrkor som har mycket stark och oomtvistad vigningssuccession!

      Radera
    4. Missionsprovinsens anhängare verkar ha en guldfisks ecklesiologi!
      Antony

      Radera
    5. Antony! RK menar naturligtvis "i den svenska kyrkoprovinsens sammanhang". Annars är det väl så att också romersk-katolska kyrkan kan vara ganska ointresserad av vad som tilldrar sig utanför dess gränser.

      Jag kan komplettera Fr Mikaels synpunkter med att notera att det i Stockholm (med omnejd) finns åtminstone fem biskopar med anspråk på apostolisk succession (plus en kvinnlig stiftschef), och att staden dessutom faller inom ytterligare någras jurisdiktion.

      Radera
    6. Bäste +Göran. I dessa tider och med Svkys uppenbara och omfattande förfall så undrar jag hur du definierar "den svenska kyrkoprovinsen"?
      Antony

      Radera
    7. Gunnar Andersson, successionen är väl inte *definitivt* bruten förrän alla giltigt vigda biskopar gått hädan.

      Radera
  9. Man kan äga en from förhoppning att framtida biskopar i svenska kyrkan har samma kristocentriska mod som Cyprianus då han istället för fly med svansen mellan benen säger: Jag kan inte undanhålla min församling det vittnesbörd som en biskops avrättning innebär".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan också hoppas på alla muslimers och judars plötsliga omvändelse till Kristus. Det är föga troligt att detta står för dörren, men kanske en lågoddsare i jämförelse med förhoppningen om att Svkys stiftchefer ska förkunna en katolsk och ortodox lära!
      Antony

      Radera
  10. Nå, Thomas, Cyprianus höll sej väl ganska länge undan ("flydde med svansen mellan benen" sa nog hans belackare) och vi ska förvisso inte söka martyriet. Men till sist kände han, precis som Bonhoeffer, att hans plats som ledare var mitt bland de förföljda, inte på någon undanskymd och trygg plats. Jag tänker ibland på den romersk-katolske biskopen Johannes/Giovanni i Tripoli (Libyen) som sa att han skulle stanna och dö där på sin post - lever han än? Är han kvar fortfarande? http://www.dagen.se/libysk-biskop-%C3%A4r-beredd-d%C3%B6-martyrd%C3%B6den-1.317827

    +Göran, sjöng de den enda psalm vi har vid biskopsvigning? Eller hade, den rök ju 1986, redan ett decennium innan vi började biskopsviga kvinnor "De armas vän och far" kan ju onekligen låta lite löjligt ibland, men i helgen var det ju två karlar som vigdes till biskopar, och vi har ju alltid lösbladsmöjligheten!

    Se texten nedan och fråga er om den snart 200-åriga psalmen är överspelad i vår tid, om biskopsuppdraget på något sätt omärkligt eller alltmer märkbart har förändrats så att det känns enbart fånigt att sjunga den för Johan Dalman och Mikael Mogren trots att de, vad vi vet, är män? (Man kanske sedan 1 juli 2013 ska säga hanar för att det inte ska bli oklart med tanke på Åke R et consortes). Jag utgår dock från att den sjöngs när +Göran biskopsvigdes (mel. Vänligt över jorden glänser):

    VID BISKOPSVIGNING

    1. Väktare på Sions murar,
    skåda vidden av ditt kall!
    Inför den som prövar njurar
    räkenskap du göra skall.
    Vårda Kristi får och lamm,
    träd med herdestaven fram,
    vaksam, fridsam, lyckosam.

    2. Skriv det konungsliga budet
    tidigt i de ungas bröst.
    Låt av nåden utgå ljudet
    till de ångerfullas tröst.
    Vilsefördas ledsven var,
    svagas tillflykt och försvar
    och de armas vän och far.

    3. Var på tidens tecken vaken,
    var vid dess fördärv ej ljum.
    Låt den helga ljusastaken
    inte stötas från sitt rum.
    Bäva ej i stormig tid,
    manligt emot ulvar strid,
    tåligt Kristi smälek lid.

    4. Sök din ära i Guds ära,
    i hans styrka blir du stark.
    Gå att som apostel lära,
    leda rätt som patriark.
    Upphöj korsets livsbanér,
    så att hela världen ser:
    Gud i Kristus segern ger.

    5. Dig den högste Herden lede,
    du som leda skall hans hjord.
    Dig han styrke och berede
    med sin Ande och sitt ord.
    Give han, vars kors du bar,
    dig en krona evigt klar,
    när din kamp du kämpat har.

    Text: Johan Olov Wallin 1816, ngt bearb. 2010
    Musik: Svensk 1675 ur Rappehandskriften

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag syftar på är den kristocentriska hållningen inte nödvändigtvis det blodiga martyriet. Det "oblodiga" martyriet är en ständig hållning. Vi håller Guds bud och har Jesu Krist vittnesbörd.

      Radera
    2. Jag får dessvärre meddela att Wallins magnifika biskopspsalm inte sjöngs vid min biskopsvigning. Denna ägde rum 3:e sön. i Påsktiden (2:a e. Påsk enl. den gamla räkningen), och herdemotivet präglade helt vigningsmässan. Psalmen, i första hand naturligtvis dess innehåll, är dock ständigt aktuell för oss biskopar i Missionsprovinsen.

      Radera