tisdag 15 mars 2016

Äldre herrar minns - men fel

Gårdagens tidningsdebacle ska förhoppningsvis inte upprepas. Elfel i tryckeriet. Jag anar stressen för de som arbetade i tryckeriet. Men tidningar är mig viktiga. Så mycket mer nedslående när SvD levererade lördagens tidning i dag. Det är ju söndagens jag traktar efter! Jag har anmält saken på nytt och tröstar mig tills vidare med en annan gammal tidning.

Tidningen Dagen hade den 4 mars en rejäl genomgång av 68-vänstern som formade dagens kyrka. Där står kamraterna fram. Kamraterna?

Professor Carl-Henric Grenholm är nu pensionerad men deklarerar: "Jag tänker på de frågor som diskuterades vid Uppsala 68 varje dag. De har präglat hela mitt liv."
Varje dag tänker alltså professorn på apartheidregimen i Sydafrika och Rhodesia samt kriget i Vietnam.  Man får verkligen hoppas på att professorn kan få sakkunnig vård och omsorg.
Det kommer också en skön själs bekännelse: "Fast det är viktigt att komma ihåg att vi inte talade om revolution i snäv politisk mening." Snäv? Allt är politik, sas det ju - inte utan skäl när det handlade om idrottsutövning i Båstad t ex.
Tänker någon att politisk mening är "snäv", var det nog inte så radikalt när det begav sig.

Vi går vidare till ett riktigt överklassyngel, förre domprosten Unger.
Han lämnade sin domprosttjänst med ett avgångsvederlag vars storlek hölls och hålls hemligt. Det var om detta de berömda orden av en POSK-are fälldes i en kyrkomötesdebatt: "Jag har varit med om en utlösning. Det var en plågsam erfarenhet..." I protokollet från kyrkomötet skrevs meningen om, men vi som var med minns.

Unger minns vi främst därför att han använde sin makt mot försvarslösa prästkandidater.
Unger själv är nog närmast tacksam att docenten Bengt Lidforss inte lever. Det var Lidforss som menade att professor Ola Holmströms dumhet var som en dräktig kaninhona, "aldrig vilande, ständigt rastlöst verksam". Han hade kunnat göra något riktigt illasinnat av Unger, som nu i strid mot alla bestämmelser är den ende präst som blivit kyrkvärd i Örebro. Det kan präster inte bli. Ska Unger sålunda avkragas? Men det går inte - för nu vikarierar han som kyrkoherde.

Verkar jag hätsk mot Unger, en radikal kamrat?
Nä, han är nu 72 år , eko-humanist, lika fin som alltid och säkert mycket saknad i Växjö.

Han minns Uppsala 68.
Vid ett tillfälle blev det "en mycket hotfull stämning". Hur då? "Yrkesdemonstranten Sherman Adams tog över mikrofonen och uppmanade folket att dra till slottet för att demonstrera mot regeringen och staten. Men vi lyckades skapa lugn."

Sherman, denne väldige man från Alabama, som vi kan komma ihåg som en rolig och på många sätt moralsik man, ska kallas "yrkesdemonstrant". Nä, den som gör så, är ingen kamrat och har aldrig varit.
Sherman Adams var stor på många sätt och hade erfarenheter från fattigdom och utanförskap  som afroamerikan i en amerikansk sydstat. Han boxades och blev soldat och kom på vindlande vägar till Sverige och Uppsala. Några minns honom fortfarande med glädje. Han var en moralisk människa och avfärdas som yrkesdemonstrant. Det är till att inte förstå särskilt mycket om man formulerar sig så.  Vi kanske ska se avgångsvederlaget, oavsett storlek, som välförtjänt?

Unger uppfattar Svenska kyrkan som mer internationellt orienterad efter 1968 och mer socialetiskt medveten. Det är naturligtvis trams. Det är en globalisering som inträffat. Den kyrkliga medvetenheten kom innan 1968, den hör samman med missionen och de ekumeniska rörelserna och Geneve 1966 var kanske mer avgörande än Uppsala 68.

Unger igen:
"Den liturgiska rörelsen har utvecklats från en högkyrklig rörelse till en allmänkyrklig."
Hur dumt kan det bli!
Det var ju det allmänkyrkliga högkyrkligheten stod för. Jag säger ett enda: Unger är genuin.

Och så Martin Lind, förstås.
Han talar om hur Svenska kyrkan påverkats av det radikala i Uppsala 68 - och bekräftar väl en del av slutsatserna i Timbro-undersökningen. Kommunikatören Sjöberg får noga rusa fram.

HBTQ-frågorna kan Lind inte minnas från år 1968, men han minns att den rådande ordningen sattes ifråga. Han tänker också att 1968 förde in politisk etik. Han minns alltså inte Geneve 1966 eller Stockholmsmötet 1925? Just i Stockholm året 1925 ägnades ett helt möte åt socialetik. Och den som läste, jag upprepar mig, tidningen Vår Kyrka hölls fortlöpande informerad också om sociala och politiska frågor. Det nya händer inte i Uppsala. Lind menar att 1968 mycket litet handlade om sexualetiken utan det var de stora samhällsfrågorna som stod i centrum. Men var inte poängen att det personliga och det samhälleliga hörde samman? Och frågorna gällde år 1968 mer klass än kön, det är rätt.

"Å andra sidan kan man säga att 1968 bröt upp från traditionella mönster och satte den rådande ordningen i fråga."
Nu hade väl Lind redan hemma  i prästatjället, där korporatisten Per Engdahl, en av de få medvetna  svenska fascisterna, hörde till umgänget, och vid möten i Lund, där Engdahl talade och Lind lyssnade, kunnat sätta den rådande ordningen i fråga.  Fast fascistiskt, alltså.
Men vi ska inte vara knussliga.
Så mycket förändrades dock inte den rådande ordningen att Martin Lind hade vett att överklaga domen i tingsrätten mot honom för förargelseväckande beteende. Han instämde alltså i bedömningen att han betett sig förargelseväckande. Det gjorde inte vi andra om vårt likartade beteende. Vi överklagade. Vi ifrågasatte den rådande ordningen och fann den vara oordning. Några av oss gör så fortfarande.

Hur eller hur - den 4 mars är på sitt sätt en märkesdag. Då illustrerades i Dagen den rapport från Timbro som strax därefter kom som text.

23 kommentarer:

  1. Dessvärre är inte Unger ett unikum. Bonnier gjorde Ulla Löfgren, utköpt kyrkoherde i Nacka, till kyrkvärd i Storkyrkan. De som invände blev vederbörligen avfnysta.
    Sagde Unger ville Krook ha till kyrkoherde i Gustav Vasa då han tröttnat på Växjö. "Han skulle vara en tillgång för Stockholm", men det ansåg inte församlingen och valde en bättre herde.
    Observateur

    SvaraRadera
  2. Jag noterar, med viss förvåning, de starka orden kring Ungers kyrkvärdsskap: "i strid mot alla bestämmelser är den ende präst som blivit kyrkvärd i Örebro." Jag finner inte något sådant förbud i Kyrkoordningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svenska kyrkans främsta lekmannaämbete är till för lekmän. Saken är så uppenbar att förbud för präster i denna syssla inte skulle behöva formaliseras i KO

      Radera
  3. Särskilt intressant för mig att D S nämner dessa prästmän, då jag var pastorsadjunkt i Uppsala vid denna tid, såg och hörde dem och minns en hel del. Professor Ragnar Holte, hade varit ordförande (?) i arbetsgemenskapen Kyrklig förnyelse, och då ansedd som högkyrklig. aKf var ett ett hållfast alternativ skrev han själv. Nu hade han gjort sinnesändring och det var "arbetarklassen" som gällde. Alltid lika ynkligt att höra löss hosta.

    SvaraRadera
  4. DS,

    Bara en randanmaerkning. Att inte oeverklaga en dom man tycker aer felaktig behoever sannerligen inte betyda att man aer enig i domslutet, betyder nog i de flesta fall bara att man anser det vara meningsloest.

    Dvs man tror helt enkelt att moejligheterna till raettelse aer saa smaa att det inte aer vaert besvaeret och de kostnader det aasamkar en sjaelv.

    Paaminner mig i sammanhanget en historia som Jerome K Jerome berattade i en av sina noveller.Du kaenner den saekert. I vartfall var denne person mer eller mindre allergisk mot att foersoeka haevda sin raett i domstol.

    I oevrigt ett mycket taenkvaert inlaegg.

    //HH

    SvaraRadera
  5. Jodå, sent omsider kommer sanningen om 68:ornas grepp om kyrkan fram!

    Bloggaren med sin långa erfarenhet av - och arbete i - den kristna Svenska kyrkan (som av Elisabeth nu betecknas som icke-kristen) känner dem väl, 68:orna som har dragits fram av tidningen Dagen. Själv luftade jag en gång i KM bland andra biskop Jonas Jonsons Kinavurm: han hade gjort en resa där, låtit sig förtrollas och politiskt förföras av dem som makten hade och skrev en bok i ljusa vackra färger om det han hade sett och trott på.
    till mig sade han, sedan jag i en Expressenartikel hade påmint om hans politiska naivitet, att alla som varit med på resan såg samma sak - ingen något annat.
    Som om det vore en ursäkt!
    Grenholm, nämner bloggaren. Jodå, professorn finns omnämnd också i Per Ahlmarks lysande bok "Vänstern och tyranniet (Timbro) över alla 68:or och andra som blundade på det vänstra ögat. 1972 gav nämligen Grenholm och Sigbert Axelsson, docent (som bloggaren) i teologi ut en bok med önskemålet att den judiska staten (Israel) bör försvinna. Palestinierna "krossa" den sionistiska ideologin, hävdade de. Etc, etc.

    Och Grenholm har satt mycket annat på pränt som just vittnar om 68:ornas framfart och i vilka förstås ingick den tidigare biskopen i Linköping, den som bloggaren har ett gott öga till eller i varje fall ofta åberopar.

    Allt detta - och mer därtill - var bakgrunden till min tidigare i detta forum framlagda motion om att tillsätta ett forskningsprojekt om kyrkliga företrädares förbindelser, och flirtande med, kommunistiska diktaturer i världen.

    Men inflytelserika delar av kyrkans ledning, säkerligen också en annan av bloggarens "älsklingar", KG, vred sig som maskar och avstyrde forskningen.
    Alltför mycket ligger därför fortfarande under mattan, tyvärr.

    Men en dag reser sig också, tror jag, bloggare Dag och ropar över Mohedanejden att det är dags för kyrkan att ta itu med sitt dunkla förflutna!

    Jag väntar ivrigt på den dagen!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt Olof! Du blir om och om igen irriterad på oss andra, när vi kritiserar Svenska kyrkan, den enligt din mening alltid goda folkkyrkan. Men nu ansluter du dig alldeles tydligt till den irriterande skaran – nu när du menar att kyrkan måste "ta itu med sitt dunkla förflutna".

      Fast detta kan naturligtvis vara ett exempel på "quod licet Iovi, non licet bovi".

      Radera
  6. Herr Dike ger intryck av att varken förstå sig på teologi eller politik.

    Kommunism är inte diktatur.

    Kapitalism är diktatur: marknadsdiktatur.

    /John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad heter diktatorn som härskar över marknaden?
      Antony

      Radera
  7. -Äldre herrar som envetnas med det de själva sett och hört, och inte har vett att anpassa sig till tidens gång och syn på samtiden och det förflutna, är allt lite jobbiga, tänker Maja, som läst genusvetenskap på sociologen, högt.

    -Ja, efter Foucault och Derrida kan ingen hävda någon sanning, instämmer Bill, min nyutnämnde kommunikatör.

    -Sanning ser vi idag som något rent metafysiskt absolut, och sådana företeelser finns bara inte, understryker Bull min teologiske sekreterare.

    Nä nu går jag och tar mig en hederlig spaningsrunda i lagår'n hos Murre. Dom där förlästa Uppsalatyperna går i spinn!


    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  8. I vissI anknytning till det Du skriver: Efter att ha läst Timbros"Omväg. .."ställde jag mig frågan: Hur pass mycket vänster är och var egentligen socialdemokratiska kyrkopolitiker och biskopar? Inte så mycket väl. Gamla "broderskapare", som jag träffat på i min hemstad, hävdar att medlemskap i deras rörelse nog gynnat karriären och"sådär jättemycket vänster var dom väl inte".
    När jag läste SvD:artikeln tyckte jag den var Bernie Sanders-inspirerad, lite gråsossig.
    Jesus uppfattar jag som radikalare. Inte i inskränkt partipolitikisk mening-jag lämnar partiboken hemmanär jag går i kyrkan-utan på ett djupare plan, radixplanet. ..
    Ulf H Berggren

    SvaraRadera
  9. BOD,

    Aer det inte mera aktuellt att Du och dina kolleger tar itu med de problem ni har aasamkat SvK och gjort den till ett SVeK.

    Historien kan vi inte aendra men vi kan kanske vrida raett vad som vridits fel aeven om det innebaer att de som aasamkat skada och inte tar raettelse faar laemna.

    (Daa inte bara av aaldersskael och med lovprisningar foer det de aastadkommit. Endast en politruk kan vara tillfreds med sakernas tillstaand.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. VG använd enkla vokaler eller tryck ned "Alt" medan du slår ned 0229 (å), "0228" (ä), "0246" (ö).
      Enklare att läsa:-)


      Radera
  10. Jag skulle aldrig drömma om att kalla Martin Lind fascist, men nog kan man säga att han har "fascistiska rötter"?
    //Robert

    SvaraRadera
  11. Tack Dag för dina fina minnesord över Sherman Adams. Det är skönt att se att fler än jag minns honom med värme!

    SvaraRadera
  12. Även "katter i Uppsala" präglade av Foucault och analytisk språkfilosofi mår säkert bra av att även läsa exempelvis Bruce D Marshalls "Trinity and Truth, Cambridge 2004. De behöver inte frukta att bli mer katt (olika).

    SvaraRadera
  13. +Göran och John,

    -Till den förstnämnde:
    -Inte alls, oxen har också min tillåtelse. Som jag betonat: nyanserad, klok och konstruktiv kritik är bara nyttig, när kritik är befogad.

    Onyanserade, svepande, bombastiska och groteska utfall blottar enbart kritikerns ynkedom - inte målet för dennes munväder

    Sedan John:

    -Har Du hört talas om Lenin, Stalin, Honecker, Castro och Kim-Jong-Un?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  14. Jasså, HBTQ-fundamentalisten Lind har uppenbarligen ett fascistoidt förflutet. Det är något unket över hela 68-generationen, vars opportunism och förljugenhet knappast ens de relativistiska 50-talisterna eller de nihilistiska 80-talisterna når "upp" till!
    Antony

    SvaraRadera
  15. Anonym 15 mars 2016 14:57

    Tack för tipset!

    John,

    Du skriver mycket jag håller med om och vill för övrigt ogärna diskutera politik men nog känner du till slagordet " Proletariatets diktatur" och vem som myntade det.

    Dessutom är det väl ett faktum som du knappast vill förneka att alla storskaliga kommunistiska experiment utvecklat en diktatur som knappast står en Hitler efter?

    BOD

    Det Du kallar nyanserad kritik visar sig bara vara att vi skall tiga om de stora problemen. De som Du blundar för men vi som bekymrar oss för Kyrkan tar på största allvar.

    De problemen är av en helt annan dignitet än om SVeK kan fortsätta agera ritualmästare ännu en tid och samtidigt försörja en ständigt ökande kader av politruker och tjänstemän allt medan kyrkfolket flyr.

    //HH


    SvaraRadera
  16. Trots att fyrtiotalisterna, generation ego, svårligen kan inse det är 1968 inte viktigare än något annat årtal för att förstå vår samtid. Det har snart gått ett halvsekel sedan detta tydligen magiska årtal och somliga av oss som är födda efter har faktiskt hunnit bli medelålders. Kanhända borde man sluta med ungdomsrevolten när barnen blivit medelålders? Har det betydelse vem som sa vad i en sedan länge svunnen ungdom?Svenska Kyrkan 2068 och inte 1968 borde vara vårt fokus.

    SvaraRadera
  17. HH,

    -Jag noterar än en gång - utan förvåning - Din upprepning av kritiken mot de lojalt engagerade förtroendevalda i kyrkan som Du kallar en "ökande kader av politruker".

    Men än, HH, har Du inte - trots hekatomber av ovett över Svenska kyrkan - presenterat hur Din favoritkyrka ser ut. Ändock påstår Du Dig vara bekymrad över Svenska kyrkan. Vad göra då? Demokratisk kyrka? Präststyrd kyrka? Kyrka utan förtroendevalda? Kyrka utan kyrkoordning?

    Visa korten öppet på bordet nu, HH!
    Om Du har några.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  18. F D Alphadeltagaren17 mars 2016 kl. 17:40

    Hur styrs den världsvida Kyrkan? Vad har dom i t ex Tanzania som inte vi har? Eller tvärtom, vad har vi som inte dom har? Förtroendevalda? Kyrkoordning? Brunne? Något verkar preventivt här. Men vad?

    SvaraRadera
  19. HH,

    -Nå, vilken är den kyrkomodell, och vem eller vilka skall styra den?

    Vågar Du inte klämma fram den?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera