lördag 5 mars 2016

Skype med överstarna

Jag visste att våra vänner överstarna Olofsson och Salander båda var i Bryssel sedan någon tid men jag har inte pratat med någon av dem på rätt länge, kändes det som. Plötsligt ville överstarna skypa och ringde i går för att meddela saken. Kl 21 satt jag framför datorn och såg två glada överstar. Det var högst tveksamt om de iakttagit fastebruk.

Hur, inte om, svenska officerare samverkar med Nato i Bryssel kunde jag förstås inte fråga, bara undra över. Men jag ville veta mer om den tid vi lever i. Och plötsligt fattade jag att överstarna ägnar sig åt att analysera det som kallas "Pro-Kremlin activities", alltså ryska kampanjer i medier av skilda slag. Vad går det hela ut på?

Hur kan man fråga om det som kanske är hemligt så att goda vänner inte lockas ut på hal is? Jag ställde frågan "Så vad handlar detta om?" och svaret var enkelt: "Ukraina, just nu. Ukraina ska framställas som aggressivt mot Ryssland." Men det räcker tydligen inte med det. "Bilden av ett USA som vill slå sönder Ryssland, som sedan ska ockuperas av EU, som egentligen är en nazistisk konstruktion, sprids också. Men det är klart att Syrien också finns med. Och ibland Sverige."

Överstarna skrattade. De uppskattade att under en tid få ägna sig åt att jaga desinformation, så mycket förstod jag. Men jag hörde också att de var bekymrade. Bland all desinformation de fick, fanns också viktiga informationer. "Vet du att det i år har kommit 117 000 flyktingar till de grekiska öarna. Det är 25 gånger fler än vid motsvarande tid 2015?" Jag visste mest att flyktingarna vid Makedoniens gräns fylls på. Är det 20 000 människor nu kan det vara fyra gånger så många om några veckor. Överstarna fortsatte undra om jag hade pejl på lägret i Calais, och det hade jag inte. De tillfälliga bostäderna - skjulen - rivs nu, sa överstarna. "Det ser vi i belgisk tv. Inte i svensk?"

Jag övermannades av trötthet men något måste jag väl säga.
"Jag läste Ola Larsmos lilla bok Djävulssonaten (Albert Bonniers Förlag, 2007) som handlar om studenternas protest mot att släppa in tio (10) judiska läkare till Sverige år 1938. Jag såg samma argumentation då som nu. Men det löser inte problemet.

Jag skulle vilja komma bort från det humanitära till det politiska. Det finns en orsak till att miljoner människor är på flykt. Kom åt den orsaken och det handlar då om politik i gammal mening. Inte om det som den s k politiska eliten utför. Politik på riktigt . Som medborgaransvar och världsmedborgaransvar. Men det kan väl vara så att vi nu får lida våra gärningars lön. Då är det som händer utan återvändo och vi kommer att bevittna sönderfallet. Men jag vet verkligen inte. Vad ska vi säga när skatterna måste höjas för att hantera mängden flyktingar och det betyder standarsänkningar. Inte semesterresor till fjärran mål, mindre bilkörning, mindre köttkonsumtion, enklare livsstil. Det kommer många kristna att gilla - för egen del och än mer kanske för andras."

"Nå", sa Olofsson, "vi har skött oss och bara ätit musslor med pommes frites i kväll."
"Vi drack lite öl också", la Salander till.

"I Bryssel har ni väl inte pejl på Svenska kyrkan?" undrade jag.
Till min lycka hade de inte helt släppt fritidssysslan att kolla det svenskkyrkliga men erkände att de mest gick på det öppna materialet nu. "er kommunikationschef har åstadkommit ett blogginlägg som är värt uppmärksamhet. Församlingsfientlighetens dypöl," sa Salander.
"Främlingsfientlighetens dypöl" är det, ropade Olofsson. "Ett kraftfullt påhopp på tidningen Dagen. Uppmärksammade inte kyrkostyrelsen detta?"
Jag fick medge att jag inte sett det men lovade kolla och så slutade vi aftonens skypande. I slutet av månaden är överstarna tillbaka - om på FRA eller MUST lite oklart, antar jag.

Vad var det för inlägg? Detta:
http://blogg.svenskakyrkan.se/minsynpasaken/2016/02/29/framlingsfientlighetens-dypol/

Nu används LVF:s och Vatikanens möte i Lund som argument för något annat än reflektionen kring reformationen. Och särskilda boenden för kristna är klandervärt för det är att bygga murar. Så vad med skyddat boende för utsatta kvinnor och barn - är det också att bygga murar?  Eller är saken så enkel att det inte kan ordnas särskilt och tryggt boende för kristna för då skulle det svenska folket uppfatta muslimer som hotfulla mot kristna - och hur eller hur är många döpta och konfirmerade och skulle kunna förstå saken på det viset, att muslimer är emot dem också.

Kommunikationschefens exegetiska kompetens vill jag förbigå med tystnad. Men när kommunikationschefen meddelar sin syn att förföljelse av kristna och förföljelse av troende är lika fruktansvärd, kan man fatta varför han inte särskilt kan slå vakt om de medkristna. Var det likväl nödvändigt att hoppa på Dagen för det? Inte minst som kommunikationschefen i sina riktlinjer för Svenska kyrkans bloggplattform markerar att bloggare på denna plattform alltid representerar Svenska kyrkan. Svenska kyrkan gav sig på Dagen, alltså!!!

Hur skulle jag klara att orientera mig om inte överstarna hjälpte till med begåvade tankar? Också om saken nu till sist inte gällde församlingsfientlighetens dypöl. Men det blogginlägget hade inte varit ointressant att få läsa.

3 kommentarer:

  1. Det är tydligt att kommunikationschefen läser sin Bibel slarvigt. De "gamla läsarna" skulle fråga var det står att: "Gud skapat alla lika" och att vi kan "älska världen tillbaka till Gud". Till kommunikationschefen anbefalls att ånyo läsa Augustinus De Doctrina Christiane där den helige kyrkofadern visar på metoden att först upptäcka vad som skall sägas ( modus inveniendi) för att på grundval av denna upptäckt kommunicera vad som skall kommuniceras (modus proferendi ). Är man kommunikationschef ligger frestelsen nära att kanske glömma det första steget (inveniendi).
    Då blir det bara "min syn på saken" och den må vara tillåten men ack så otillräcklig och i värsta fall felaktig. Om vi tar med (modus inveniendi ) skulle det kunna låta så här: Gud har skapat oss till Sig, till att bli Honom (Kristus ) lika. Det andra torde vara en antropocentrisk felläsning av Hartmans psalm (62). Det är inte vi som älskar världen tillbaka till Gud utan det är Gud själv som är subjekt annars blir det "världskärlek " (1 Joh 2:16).

    SvaraRadera
  2. Civilreligionen MR, Mänskliga Rättigheter, värdegrunden Alla Människors Lika Värde, är populär i kyrkorna. T o m Kyrkans Tidning får sig tydligen en släng av kritiksleven för bristande anpassning till rådande konsensus.

    MR-troheten betyder trovärdighet och relevans inför elitens gränslösa projekt, och trovärdighet och relevans är väl bara bra när nu det mesta annars ser mörkt ut för västerlandets kristna? Ännu inte så mörkt som i MÖ, men sådant kommer kanske? Åtminstone kan anpassning till mera allmänt gångbar civilreligion sägas vara välgörande för de kyrkoanställda?

    Lars Jensen

    SvaraRadera
  3. Kyrkokansliets kommunikationschef (det heter ju inte informationschef längre) med någon liten erfarenhet från Norrbottens Kurirren, angriper utlandskorrespondenten med stor erfarenhet Kjell Albin Abrahamson. Säga vad man vill, mod saknar han inte. Det han gett sig in på tycks mig närmast vara ett kamikaze-uppdrag.

    SvaraRadera