måndag 27 februari 2017

Ni vet vilken måndag det är!

Jag har inte börjat ännu eller jag har redan börjat om söndagskvällen räknas. Underbart är det att vara vid sunda vätskor, må jag säga. Men de får förstås inte bli osunda. Det yngre prästerskapet dricker Härnö Gin idag. Det är till att vara stadd vid kassa. Å andra sidan bör Norrland stödjas, så jag har inga synpunkter. I Härnösand finns inte de ogina.

I går ringde överste Salander. Han hade tillbringat en dryg vecka på Öland, kompensationsledighet, förstod jag. Han kopplade av från all signalspaning men läste de lokala bladen. Nu var han uppenbart echaufferad för i Östra Småland hade han hittat TT-artikeln om att Ryssland är militärt starkare än EU. "Så ser den hotfulla reklamen i förkrigstid ut", konstaterade han. Det hade jag också menat. Ungefär som när den tyska krigsmakten sommaren 1939 visade en propagandafilm om den tyska militära förmågan för polska officerare och politiker. "I efterhand men för sent kommer folk att fatta vilken tid vi lever i", sa översten och lät sorgsen. Jag höll med fast med kompletteringen att Gud håller allt i sin hand, också det onda som tillåts gå över världen. Men tiderna har förändrats. Själva har vi en radioapparat som kan vevas så att vi får höra nyheter. Därtill har den solceller. Men utan datorer och el - vad får vi veta då? Ett samhälle faller inte samman långsamt utan fort. Långsamt eroderar det, men fallet går snabbt när det väl faller. När vi besinnat detta faktum utbytte vi förskräckligheter om hamnen i Fårösund, KA 3:s gamla stolthet. Hur kan den vara till salu och köpas av en ryss? Från Fårö är det inte långt till Visby. Inte i tanken.

Överste Salander är en vänsäll och minnesgod typ. "Din vän Sofia Lilly Jönsson är väl glad nu? Hon anklagades ju för att vara en mer än usel journalist som fattat allt fel och drevs av en agenda när hon berättade hur det var i Visby och nu sägs allt detta vara just så illa som hon skrev." Jag svarade att jag faktiskt visste om Sofia var glad. Kanske är hon ledsen. Kanske ville hon att det skulle vara annorlunda och kanske skrev hon för att det skulle bli annorlunda."Är Hermansson körd?" frågade Salander på sitt uppriktiga vis. Vad skulle jag svara på det?

Jag la ut texten om POSK för Salander eftersom de två aktörerna Harlevi och Hermansson är POSK-are. Vad är POSK? I Mörrum ett, i Visby ett annat. Inte problemfritt. Kan det i Visby bero på att Harlevi något oortodoxt såg till att Hermansson manövrerades i läge att bli domprost? Fix och trix på gutemål? Och så blev det som det blev. "Om det blev illa för generaldirektören Hansson kan det bara bli värre för Hermansson, alltså", sa Salander. Vad skulle jag svara? Jag har ju läst ledarkommentaren från Gotlands Allehanda. Det där med medlande mellan Visby domkyrkoförsamling och biskopen (?!) tror jag bara är att glömma. Svenka kyrkan på nationell nivå ger sig ogärna in i olösliga konflikter, som enklast löses genom att en del folk flyttas. Sofia Lilly Jönsson kan tänkas ha några uppslag för att föra frågan till något vettigt. Översten Salander och jag enades om att krigsmakten på sin tid var bättre på att förhindra och i nödfall hantera den här sortens konflikter. Vi hade inte råd med dem helt enkelt. Svenska kyrkan har valt en annan väg. Det kan bara sluta i meningslösa konflikter.

I morgon tror jag att jag ska förklara vilka som sitter på platser där andra brode sitta. Det var tydligen för somliga inte begripligt. Alternativt en alltför känslig insikt.

Tillbaka till denna dags firningsämne. När firandet inleddes fick jag smaka den exklusiva G-Gin från Skåne. Kvanne ingick. Den finns inte att köpa i Kronobergs län om man inte beställer. I Lund finns den. Dyr och fin. Och Härnö från Härnösand har jag alltså druckit tidigare. Jag börjar få vanor men borde få bannor. Om man dricker så här fin gin finns en risk att man inte längtar efter det nya vin som ska drickas ihop med Frälsaren. Oss emellan fungerar G-Gin väl i drinkar men jag smuttade på den som den var. Mycket smak. Jag slöt kvällen med Gilbey's och Schweppes Tonic. Denna dag är det bara att fortsätta. Välsignade måndag!

I lördags satt jag med ett glas vitt vin i handen och hundvalpen Loke, 12 veckor i knäet. Oförvägen som han är, körde Loke i ett obevakat ögonblick, bokstavligen ögonblick, ner tungan i mitt vinglas, funderade över smaken och gjorde det en gång till när jag häpen satt som paralyserad. Den hunden, ni! Men denna måndag får han inte fira. Han ska väl inte bli en fyllhund heller!

31 kommentarer:

  1. Innan jag läser dagens blogg:
    För att läsa Dagbloggen under fastan kräver jag att Dag vågar ta fram clownen inom sig. Så ock Bengt Olof
    Doa-kören kan bilda något så motsägelsefullt som en clowner.
    Detta är inspirerat av Lena Sjöstrands predikan i Lunds domkyrka igår.Vad vore vi utan kvinnopredikanterna alltifrån Hildegard av Bingen...
    Ulf H Berggren, med en clowns ansikte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matronorna i prästinneträsket försöker med allt för att få uppmärksamhet i tomheten. Röda clownnäsan lyser året runt. Liksom på POSK-gaggaren. Berggren får jobba lite men är hack i häl. I sommar kan du gå på riktig cirkus. För en tiondel av biljettpriset du ger nu. Marcus

      Radera
    2. Jag uppträder nästan dagligen på en cirkusarena.Priset för det är högt.
      UHB

      Radera
  2. Hermansson o hans likar vad gäller fantasi o tro på egna storheten (Sthlms Domkyrko rätt nyligen) o brist på respekt för andra ställer till mer för SvK än väldigt mycket annat. Särskilt väldigt mycket mer än sådant som vi mer insatta ser som stora problem.
    Jag får då o då frågor om själavård. Om hur tystnadsplikten fungerar, hur man får kontakt med präst, om man måste vara aktiv gdtj-deltagare för att FÅ ta kontakt o.sv.
    Frågorna kommer från kyrkovana i kris som, vad de vet, inte känner annan kristen än mig.
    Jag vet mycket väl utifrån sådana frågor o erfarenhet av lotsande vidare att sådant som det Hermansson nu tagit sig för ställer till oerhört mycket o skapar oro, osäkerhet o misstro.
    Jag skulle önska det gick att svara ett rungande "JA!" på frågan om H är "körd" nu men jag undrar om SvK förstår hur allvarligt detta är.

    Varför jag tänker "sådan husse sådan hund" ska funderas på under dagen ;)
    Säger jag som haft en jycke som hittades ivrigt svansviftande med nosen över Irish coffee. Han väntade på att grädden skulle smälta så det gottaste var åtkomligt...
    Eva H

    SvaraRadera
    Svar
    1. kyrk-ovana eller kyrko-vana?

      Radera
    2. Det Eva H skriver är viktigt. Jag rörde mig i församlingskretsar ett tag och även då var det jättesvårt att få prata med en präst. De är en del av civilsamhället och har inte tid att prästa. Det kostar på att våga störa, och utspel som Hermanssons hjälper inte till precis.

      Radera
    3. "Körd" i SvK:s sammanhang betyder väl att han kommer att skuffas undan till episkopat.

      Radera
    4. Förlåt "Anonym", ser det nu. Kyrk-ovana, som jag hoppas ändå framgår ur sammanhang på ngr vis.
      Eva H

      Radera
    5. Ja, det framgår ur sammanhanget förstås. Kunde bara inte låta bli. Förlåt

      Radera
    6. Hade inte jag kunnat heller ;)
      Eva H

      Radera
  3. "Ryssland är militärt starkare än EU"! Ja, skriver Östra Öland det så då bara måste det ju vara sant! Det kan du leva gott på hela dan Sandahl!
    Madde

    SvaraRadera
  4. Apropå Loke
    Sir Malcolm Sargent, mångårig dirigent av Londonfilharmo-nikerna,plägade ta sig någon pinne, när han kom hem efter framträdena. Han hade på axeln en papegoja som brukade stoppa näbben i glaset och smuttade.
    Papegoja dog av skrumplever!

    SvaraRadera
  5. Grannen bränner och kryddar gin, Stockholms Bränneri på Folkungagatan alltså. Måste prova deras dekokt denna dag.
    PO J

    SvaraRadera
  6. Tror din hund skå låta vinet vara:
    "Intag av vindruvor/russin kan orsaka akut njursvikt hos hund. Det saknar betydelse om druvorna är med eller utan kärnor, vita, gröna eller röda. Den exakta mekanismen bakom den toxiska effekten är inte känd, inte heller varför vissa individer är känsliga för vindruvor/russin medan andra inte är det."
    http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/abc-lista-pa-amnen-som-ar-giftiga-for-hund/

    Minsta mängd som orsakat förgiftning hos hund har varit 4 vindruvor hos en hund med 8,2 kg i kroppsvikt och 2,4 g russin/kg kroppsvikt. Något samband mellan intagen mängd och förgiftning hos hund har inte konstaterats. I vissa fall har hunden ätit betydligt större mängder utan att symtom har konstaterats.

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Enbär är nyttigare, ja en ren naturprodukt.

      Radera
    2. Hendrick's gin. Med en bit gurka i glaset.

      Radera
    3. Hendrick fungerar bland damer och fjollor men om man vill dricka en riktig gin, som "fungerar" i en drajja, så är det Tanqueray som gäller!
      Antony

      Radera
  8. Jag tycker att Bloggardag kunde utdela alternativa Oscars i olika kategorier till skilda befattningshavare i Svenska Kyrkan. Det kan väl ingen reta sig på?

    GAF

    SvaraRadera
  9. Intressant om hundars (o)vanor. Det påminner mig om katten Amanda (jodå, namnet var mycket medvetet valt) som, när jag satt vid tv:n och åt kvällsmat och höll en bit smörgås i min hand, blixtsnabbt slet åt sig biten. Kvar satt jag och fattade inte riktigt vad som hänt. :-)

    SvaraRadera
  10. Enbär innehåller irriterande ämnen, och hunden är mycket mindre än du, så även en liten slatt är ganska stor för en kooiker. För säkerhets skull: Låt bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, Mikael, jag uppskattar mycket det du skriver här om Kyrkan, utseende av biskopar och Kreta (ler). Nu uppskattar jag alldeles särskilt din omsorg om djuren och kan bara ge dig rätt. Vi människor måste tänka på att hundar, katter m.fl. fungerar annorlunda än vi.

      Radera
    2. Ja Mikael det är rätt. Min ena katt, hankatten, är mycket förtjust i vitt vin. Men med tanke på hans storlek så ger honom aldrig mer än ett glas om dagen, att intas med mat (Iams Roast Chicken). Och inga våldsamma lekar med att jaga snören direkt i anslutning till måltiden, då skaderisken torde vara ökad med alkohol i kroppen.

      Radera
    3. Själv väger jag nära sex kilo, men jag nöjer mig allt med en liten pyttejamare, så inte morrhåren kroknar. Moselvin gillar jag bäst, helst Spätauslese, fast det beror på vad studenterna på Ansgars lämnar framme till mig.

      Elaka Katten Måns

      Radera
    4. Hankatten vägde just sex kilo när jag fick ta över honom av den allergiska familjen. Han blev då kallad "fetknopp" av min bror, som aldrig har lärt sig vett och fason.

      Jag skulle naturligtvis aldrig kalla dig för fetknopp, Måns. Men tillbaka till alkoholen, har du provat Jameson's Whiskas, jag menar Whiskey?

      Radera
  11. Harlevi, Hermansson och Dike i POSK. Det är ju lite som om Brunne, Lundby-Wedin och Burell skulle varit i Frimodig kyrka. Eller så är de facto POSK just det POSK-skämt som vi länge misstänkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olle Burell, den profilerade kyrkopolitikern som missade att han inte hade vigselrätt och tvingade 35 par att gifta sig en andra gång.
      Samtidigt som han ville avkraga alla präster som avsade sig vigselrätten.
      Undrar om det inte vore bättre om alla borgerliga vigselförrättare avsade sig medlemskapet i SvK?

      Radera
  12. Efter en god G&T-kväll med katoliker och hedonister ser jag fram emot karnevalens höjdpunkt imorgon!
    Antony

    SvaraRadera
  13. ...."hedningar" skulle det stå, ni kunde väl annars få för er att jag firade G&T-måndagen med Svkys nomenklatura?!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, där föll min hypotes.

      Jag hittade nämligen just en svartglänsande tomflaska Hendrick's Gin i sopsorteringen på Ärkebiskopsgården. Den fanns där inte igår. Men Heinz och Antje har väl andra att fira sin Monday med.

      Korken var ur, och innehållet luktade minst sagt hundp-ss! Hur kan människor bara?

      Det frågar sig Bill och Bull oxå.

      Elaka Katten Måns

      Radera
  14. Hermanssons ebrev till biskopen var knappast något som gav mig mer förtroende för Hermansson.
    Med tanke på vad som gett vissa präster en erinran av domkapitlet tidigare så ska det bli spännande att följa anmälan från Monika May et. al.

    SvaraRadera